SEO strategie

De SEO strategie is de basis van de gehele SEO campagne. Zonder een gedegen SEO strategie wordt het enorm lastig om doelen te behalen.

Benieuwd waarom uw concurrenten (nog) boven uw website ranken? Claim dan nu uw gratis SEO audit of bel 06 28 20 20 96

Reviews SEO For You | Freelance SEO Specialist

Snel terugverdiend

Volledig transparant

Maandelijks opzegbaar

Meetbaar resultaat

SEO strategie, alles wat je moet weten

Hoe zorg je er nu voor dat jouw website zo goed mogelijk vindbaar is in zoekmachines voor potentiële klanten? Dit heeft alles te maken met jouw SEO strategie. Wanneer je je bezighoudt met SEO, dan werk je aan jouw zoekmachine optimalisatie. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw website zo hoog mogelijk verschijnt in de organische zoekresultaten bij zoekgedrag naar belangrijke kernwoorden binnen jouw bedrijf. Maar om hoog te kunnen scoren in zoekmachines heb je een SEO strategie nodig. We zullen je uitleggen wat een SEO strategie inhoudt en waarom deze belangrijk is voor jouw bedrijf.

Wat is een SEO strategie?

Het klinkt heel simpel: hoger ranken in zoekmachines. En iedere ondernemer droomt van de felbegeerde gratis plek bovenaan in Google. Maar meestal lukt dit niet zomaar en al helemaal niet op goed geluk. Jaren geleden was het voldoende om één belangrijk zoekwoord veel te herhalen in een korte tekst. Maar tegenwoordig is het er veel meer kennis en content nodig om de gewenste resultaten te behalen. Het vraagt om een gedegen SEO strategie.


Een SEO strategie is meer dan de focus op zoekwoorden

Wat bij de meeste mensen wel bekend is, is dat SEO draait om zoekwoorden. En dat je logischerwijs gevonden wilt worden op belangrijke zoekwoorden voor jouw onderneming. Maar een SEO strategie draait om meer aspecten dan enkel zoekwoorden. Naast de content heeft het bijvoorbeeld ook alles te maken met technieken en linkbuilding.

Wij zorgen dat binnen onze SEO strategie alle belangrijke aspecten binnen Search Engine Optimization naar voren komen. Dit om ervoor te zorgen dat jouw website er spik en span bij staat, zodat de zoekmachines jouw website gaan bestempelen als een autoriteit binnen jouw vakgebied.

Het belangrijkste onderdeel van een SEO strategie: jouw doel

Wanneer wij een SEO strategie opstellen, dan starten we bij jouw online doelen. Ieder bedrijf heeft een ander doel. Sommige bedrijven willen simpelweg groeien in websitebezoekers en klanten. Anderen hebben een specifiek doel dat bepaalde pagina’s goed gevonden moeten worden voor een belangrijke dag, zoals een feestdag of de lancering van een product.

Waarom is een SEO strategie van belang?

Wat we veel zien gebeuren is dat de meeste ondernemers zelf een hoop content gaan schrijven, maar er na een paar maanden achter komen dat ze nog niet goed vindbaar zijn. Enerzijds ontbreekt het hen aan een plan en anderzijds ontbreekt het aan kennis. Wanneer je niet exact weet welke zoekwoorden en/of zinnen belangrijk zijn en waar veel op gezocht wordt, dan kan je ook moeilijk bovenaan in Google komen te staan bij deze specifieke zoekopdrachten.

Zonder SEO strategie behaal jij jouw doel niet

Het is volkomen logisch dat jij graag bovenaan wilt staan in Google. Een goede positie in een zoekmachine zorgt voor meer websitebezoekers en daardoor ook al gauw voor meer leads en meer kopende klanten. Daarnaast blijkt er ook een bepaalde mate van autoriteit uit een hoge weergave in de zoekresultaten en hierdoor win je makkelijker het vertrouwen bij jouw klanten.

Bovendien is Search Engine Optimization een gratis manier om blijvend aan marketing te doen en aan je zichtbaarheid te werken, met als doel meer klanten te werven. Het kost geen geld om de eerste plek in Google te werven. (Naast dat je een SEO expert betaalt.) Vrijwel alle andere manieren om in beeld te komen bij jouw doelgroep zijn betaald, denk aan adverteren in Google of op social media.

Maar zonder een SEO strategie ga je het niet voor elkaar krijgen om organisch hoog te scoren in Google. Je moet exact weten wat je aan het doen bent en waarom. Anders is de kans groot dat het gewenste resultaat uitblijft of je zelfs een penalty krijgt van Google.

Je hebt steengoede inhoud nodig

Zodra helder is welke woorden en zinnen belangrijk zijn, dan lukt het de meeste mensen wel om daar goede content voor te schrijven. Maar dan kan het nog steeds zo zijn dat sommige zoekwoorden onvoldoende worden toegepast, waardoor andere websites het winnen aan autoriteit.

Daarnaast is het ook belangrijk om de lezer niet uit het oog te verliezen. Je schrijft immers nog steeds voor de bezoeker en daarna pas voor de zoekmachine. Op deze manier houdt je je meer bezig met de toegevoegde waarde van de tekst en dat is ook iets wat zoekmachines belangrijk vinden.

Oftewel het is een echte kunst om enerzijds leesbare content te schrijven en anderzijds de belangrijke zoekwoorden in de juiste hoeveelheid en op de juiste plek te verwerken. Je bent constant op zoek naar een gulden middenweg. Dit is ook de reden waarom wij SEO copywriters in huis hebben.

Je hebt technische kennis nodig

Andere aspecten binnen een SEO strategie draaien al helemaal om vakkennis. Het gaat hierbij echt om technieken. Zo gaan we bijvoorbeeld kijken of de technische kant van jouw website klopt en of de zoekmachines geen moeite hebben met het lezen en indexeren van alle inhoud op jouw website.

Er zijn diverse manieren om te achterhalen of Google jouw website interessant genoeg vindt én of het voldoet aan alle technische aspecten. Maar in deze automatische rapporten wordt ook veel vakjargon gebruikt. Het is dan ook niet vreemd als je zelf niet exact begrijpt wat er aangepast moet worden. Een SEO expert is hier iedere dag mee bezig en regelt het binnen no-time voor je.

Je hebt externe websites nodig

Daarnaast liggen niet alle belangrijke factoren binnen jouw eigen handbereik. Zoekmachines hechten ook waarde aan bewijs van anderen. Ze zien graag dat andere websites ook doorverwijzen naar jouw website. Enerzijds is dit een kwestie van autoriteit en anderzijds kan het ook meer websiteverkeer opleveren. Ook bij dit onderdeel is het erg belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent en op welke sites je linkjes laat plaatsen.

Wat gebeurt er als je een verkeerde SEO strategie hanteert?

Dan vraag je je wellicht af: wat gebeurt er als ik mijn SEO strategie verkeerd aanpak? Daar kunnen we eigenlijk heel kort over zijn. In het minst erge geval dan stijg je niet in je websitebezoekers en autoriteit binnen de zoekmachines. Met content kun je in de meeste gevallen ook rustig zelf blijven aanmodderen. Maar het is niet heel motiverend als je geen resultaat behaalt. Bovendien kost SEO sowieso tijd, dan kun je maar beter zeker weten dat het goed gebeurt en werken met een gedegen SEO strategie.

Maar in het ergste geval dan waardeert een zoekmachine jouw website niet en dan zak je juist in de zoekresultaten. Een zoekmachine, zoals Google, zit er namelijk bovenop in hun controles naar misbruik en wat voor websites er naar voren komen in hun zoekmachine. Zijn ze het niet eens met jouw content of vinden ze dat jouw website niet gebruiksvriendelijk is? Dan geven ze je gerust een penalty. Oftewel een schop naar pagina 10 of verder. Met als resultaat dat je nog slechter zichtbaar bent en nog moeilijker gevonden wordt in de zoekmachine. Alle reden dus om aandacht te besteden aan een goede SEO strategie.

Wat zijn de onderdelen van een gedegen SEO strategie?

Nu je weet dat een SEO strategie ontzettend belangrijk is, wil je natuurlijk weten wat de onderdelen van een gedegen SEO strategie zijn. We hebben de diverse onderdelen binnen een strategie voor SEO al een paar keer aangestipt, maar we zullen ze nog wat verder uitleggen. In een gedegen SEO strategie draait het in hoofdlijnen om content, techniek en linkbuilding. 

Content

Wanneer we het hebben over content dan gaat het om alle geschreven teksten en het beeldmateriaal op jouw website. Bij ons onderzoek naar content doen we uitgebreid onderzoek naar de belangrijke zoekwoorden. In ons zoekwoordonderzoek focussen we ons vooral op zoekwoorden binnen een niche. Dit zijn woorden waar meestal iets minder op wordt gezocht, maar waar ook minder concurrentie op zit. Oftewel: kleine stapjes met grote winst. 

We vinden het hierbij erg belangrijk om te kijken naar laaghangend fruit. Denk aan zoekwoorden waarmee jouw website rankt tussen positie 4 en 25. Met een paar kleine aanpassingen kunnen we jouw website makkelijk in de top 3, top 5 of top 10 zoekresultaten krijgen. Zo zie jij als klant zo snel mogelijk resultaat van onze samenwerking.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken welke zoekwoorden er nog meer relevant zijn. Zodat we precies weten waar we op gaan focussen, zodra er wordt gescoord op de eerste zoekwoorden. SEO is namelijk een echte lange termijn investering.

Techniek

Naast content is het enorm belangrijk om te kijken naar de techniek achter de website. Zoekmachines hechten waarde aan zaken als: is een website goed leesbaar op een smartphone? Laadt de website snel? En is het voor de bezoeker duidelijk waar hij het antwoord kan krijgen op zijn vraag? Allemaal belangrijke zaken om rekening mee te houden.

In ons onderzoek kijken wij naar honderden technische factoren die invloed hebben op jouw ranking in de zoekmachine. Vervolgens gaan onze experts aan de slag met het oplossen van alle problemen, zodat het voor zoekmachines geen enkel probleem meer is om jouw website te lezen en indexeren. Niets staat de vindbaarheid van jouw website meer in de weg.

Linkbuilding

Als alles klopt, de content en de techniek, dan is het tijd om te werken aan structuur binnen de website en autoriteit te verwerven via andere websites. Zoekmachines zijn net mensen, ook zij krijgen graag referenties. Ons team gaat aan de slag om kwalitatieve backlinks te werven en daarnaast ook interne linkjes in te zetten binnen jouw eigen website. 

We gaan daarbij gericht op zoek naar websites binnen jouw niche. Daarmee zorgen we ervoor dat enerzijds de autoriteit van jouw website wordt verhoogd en anderzijds kunnen links op relevante website ook zorgen voor meer verkeer naar jouw website. Maar in de basis zorgen backlinks voor meer betrouwbaarheid rondom de content op jouw website.

Dit is echter niet een kwestie van simpelweg links werven bij andere websites. Het heeft ook alles te maken met het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Om hoger te kunnen ranken in de zoekmachine, zal je moeten winnen van degenen die nu op de plekken boven jou staan. In onze analyse kijken we naar hoeveel autoriteit de websites van jouw concurrenten hebben en hieruit kunnen we een conclusie trekken over hoeveel backlinks we ongeveer nodig hebben binnen jouw website en belangrijke pagina’s.

Het ‘probleem’ bij linkbuilding is dat er vroeger enorm veel misbruik van werd gemaakt. Hierdoor hebben zoekmachines zoals Google extra regels ingesteld en houden zij een oogje in het zeil om misbruik rondom linkbuilding in de kiem te smoren. Het is daarom belangrijk om gebruik te maken van zogeheten ‘white hat’ backlinks en diverse gedegen linkbuilding strategieën. In alle andere gevallen zal Google jouw website juist afstraffen, waardoor je enkel slechter vindbaar wordt.

Wat doen we na de SEO strategie?

Wanneer de SEO strategie met succes is toegepast dan staat er goede content op de website, klopt de site technisch gezien en zijn er backlinks geworven voor meer autoriteit. Met als resultaat? Meer websiteverkeer en betere zoekresultaten in zoekmachines. En dan?

Search Engine Optimization is een constant doorlopend proces. Er zal altijd weer nieuwe concurrentie komen en er wordt weer op nieuwe termen gezocht door jouw potentiële klanten. En daarnaast verandert een zoekmachine zoals Google ook nog wel eens wat in hun regels. Dit betekent dat het belangrijk is om altijd oog te blijven houden voor SEO. Bovendien zie je het grootste resultaat vaak pas op de lange termijn.

Echter kan je constant blijven optimaliseren en nieuwe relevante zoekwoorden blijven zoeken. Maar een andere belangrijke factor is dat de SEO strategie jou ook klanten gaat opleveren.

Oftewel het websiteverkeer moet worden omgezet in leads (mailadressen en telefoonnummers van potentiële klanten) of kopende klanten. Wij vinden het belangrijk om jou daarbij te helpen en hebben diverse strategieën klaarstaan voor na de uitvoering van een SEO strategie. Met deze technieken zorgen we ervoor dat de conversieratio omhoog gaat door enkel een paar simpele wijzigingen door te voeren.

Heb jij al een gedegen SEO strategie voor jouw website?

CASES

Een greep uit onze projecten

waar we trots op zijn

Medisch en Supplementen

Content SEO & Technische SEO

+431% organisch verkeer

10 maand

Tuinartikelen

Technische SEO & Linkbuilding

+657 top 3 posities (+69%)

3 maand

Nieuwsplatform

Content SEO, Techniek en Linkbuilding

+61.118 maandelijkse bezoekers

6 maand

Snel terugverdiend

Volledig transparant

Maandelijks opzegbaar

Meetbaar resultaat

F.A.Q.

Deze vragen worden

ons vaak gesteld

Werken jullie ook op locatie?
Als SEO specialisten in Enschede werken wij in principe op onze eigen locatie te Enschede. Echter, kunnen we in goed overleg besluiten om (als freelance SEO specialist) op uw locatie te komen werken.
Met welke budgetten werken jullie?
Wij werken gemiddeld met budgetten tussen de 500,- en 1.000,- per maand.
Is de samenwerking met SEO For You maandelijks opzegbaar?
Ja! Wij geloven niet in langetermijncontracten, en zullen ons elke maand opnieuw bewijzen.
In welke markten zijn jullie gespecialiseerd?
Wij zijn gespecialiseerd in zowel E-commerce als lead generatie.
Hoe vaak ontvang ik updates over de SEO-campagne en de resultaten?
Zo vaak je zelf wilt! Standaard sturen wij een maandelijkse rapportage met de resultaten en doelstellingen.
Wanneer zijn de eerste resultaten zichtbaar?
Dit verschilt per branche en per bedrijf. Meestal zien we de grote resultaten tussen de 3 en 6 maanden. De eerste stijgingen kunnen al na de eerste paar maanden zichtbaar zijn.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn investering heb terugverdiend?
Dit verschilt uiteraard per branche, product/dienst en bedrijf. Sommige klanten hebben na de eerste maand al hun investering terugverdiend. Bij anderen kan het enkele maanden duren.

Onze eerste focus bij nieuwe campagnes is het Low-Hanging-Fruit optimaliseren. Dit zijn relatief kleine optimalisaties die vrijwel direct mooie resultaten genereren. Hiermee zorgen we ervoor dat u zo snel mogelijk de investering hebt terugverdiend.

Wanneer kunnen jullie beginnen?
Nadat de aanvraag is goedgekeurd kunnen we vrijwel direct gezamenlijk doelstellingen bepalen en starten met de campagne.