N

Samenwerken? 10.000+ top posities

N

Maandelijks opzegbaar

N

150+ klanten

Wat is SEO marketing?

door | 20 november 2021

SEO marketing is het het sturen van gericht verkeer naar een website met behulp van een zoekmachine als Google.

SEO marketing

Veelvoorkomende taken van een SEO specialist zijn het schrijven van hoogstaande teksten of content, content optimaliseren voor zoekmachines rondom specifieke zoekwoorden, website techniek optimaliseren voor zoekmachines en het bouwen van kwalitatieve, relevante, backlinks.

Het grootste voordeel van goed uitgevoerde SEO marketing is dat u elke maand op maand “gratis” websitebezoekers op uw website kunt krijgen.

Wat wij voor jou kunnen betekenen

SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.

Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.

Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.

✅ Snel terugverdiend
✅ Volledig transparant
✅ Volledig transparant
✅ Meetbaar resultaat

Hoe werken zoekmachines?

Om maximale resultaten uit SEO marketing te halen is het noodzakelijk om te weten hoe zoekmachines werken.

Elke keer als u iets googelt probeert Google u de meest relevante resultaten voor te schotelen. Google (en andere zoekmachines) doen dit via een “realtime” algoritme.

In de index van Google staan honderden miljarden pagina’s. Uit al deze pagina’s kiest Google een x aantal resultaten, die het beste bij de zoekopdracht passen, om aan u te tonen.

U zult nu wel denken “maar hoe bepaalt Google dan het “beste” resultaat voor mijn zoekopdracht?”

Het innerlijke algoritme van Google is helaas afgeschermd. We weten dus nooit precies hoe Google dit bepaald. Echter, weten we door onder andere informatie van Google zelf en veel testen, wel de hoofdlijnen hoe ze dit bepalen.

De hoofdlijnen zijn: relevantie, autoriteit en bruikbaarheid.

Relevantie

Wanneer u Google op “SEO Enschede” verwacht u SEO marketing partijen uit Enschede voor u te krijgen. U verwacht geen bakkers uit Groningen.

Daarom kijkt Google in eerste instantie in hun index naar pagina’s die gerelateerd zijn aan het zoekwoord.

Echter, kan Google niet gewoon de meest relevante pagina’s bovenaan ranken. Alleen voor het zoekwoord “SEO Enschede” zijn er namelijk al 314.000 resultaten.

Google moet daarom ook gebruik maken van de andere 2 pijlers.

Autoriteit

Het verkrijgen van autoriteit in de ogen van Google is misschien wel één van de belangrijkste en één van de meest “shady” pijlers van SEO marketing.

In principe heeft Google een soort van score voor elke website en elke pagina waarbij gekeken wordt naar de betrouwbaarheid van deze pagina.

Maar hoe bepalen ze nu welke pagina’s wel en niet betrouwbaar zijn?

Dit brengt ons bij backlinks. Backlinks zijn linkjes van andere websites naar die van uw website. Stel De Telegraaf schrijft een stukje over uw bedrijf. Ze voegen dan meestal ook een linkje toe op hun pagina die naar uw website gaat. Dit noemen we een backlink.

In de regel is het zo dat: des te meer verschillende websites naar u linken, des te hogere autoriteit en betrouwbaarheid.

Echter, is dit niet in alle gevallen zo. Linkbuilding is de afgelopen jaren (en nu nog steeds) vaak misbruikt. Men probeerde op “shady” manieren zo veel mogelijk links te verkrijgen om Google zo voor de gek te houden.

In het verleden had Google dit nog niet zo door en werkte deze “black hat” technieken erg goed. In de loop van tijd heeft Google hun algoritme verder ontwikkeld en zijn ze er steeds beter in geworden om “slechte” backlinks te herkennen en te bestraffen.

Het is hierom extreem belangrijk dat linkbuilding te allen tijde gedaan wordt volgens de Google richtlijnen.

Nu de mogelijke resultaten zijn teruggebracht naar relevante en autoritaire pagina’s, blijven er in veel gevallen nog extreem veel pagina’s over.

Hier komt onze derde hoofdlijn in beeld: bruikbaarheid.

Bruikbaarheid

Alleen omdat de inhoud van pagina’s relevant en autoritair zijn, betekend niet dat Google die pagina’s meteen bovenaan zet. Google wilt ook de gewenste intentie van de zoeker vervullen. Dit doen ze door te analyseren hoe bruikbaar de specifieke pagina’s zijn voor het gekozen zoekwoord.

Google heeft hierbij zelfs aangegeven dat er verschil zit tussen inhoud van hoge kwaliteit en nuttige inhoud.

Stel u zoekt op “Vegetarisch dieet”. Het eerste resultaat waarop u klikt is geschreven door één van s’werelds grootste en bekendste expert op het gebied van vegetarische diëten. De kwaliteit van de inhoud is uitstekend en er hebben duizenden bedrijven naartoe gelinkt.

Wanneer u echter begint te lezen merkt u dat de pagina ongeorganiseerd en onlogisch is en daarnaast vol met jargon staat waar u nog nooit van heeft gehoord.

Laten we dat vergelijken met een pagina die is geschreven door iemand die net nieuw is op het gebied van vegetarische diëten en die daarnaast niet zoveel links heeft, maar wel duidelijke taal spreekt en alles logisch heeft ingedeeld.

Het is waarschijnlijker dat de inhoud van het tweede resultaat bruikbaarder voor u is. Google kan er daarom voor kiezen om ondanks de links en “lagere” kwaliteit, alsnog de tweede pagina beter te ranken.

Op deze manier gebruikt Google 3 hoofdlijnen om per zoekwoord de beste resultaten te tonen.

Hoe werkt SEO marketing?

SEO marketing werkt door uw website te optimaliseren voor zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Of het nu gaat om Google, Bing, DuckDuckGo of YouTube.

Zie het als een taak om het beste resultaat voor de (potentiële) zoeker te bieden.

Hierboven staat beschreven hoe zoekmachines werken. Maar welke factoren zijn nu echt nodig om uw website te ranken?

In principe is dit op te delen in de 3 pilaren van SEO marketing. Dit zijn content, techniek en linkbuilding. Deze 3 pilaren bestaan uit meer dan 200 Google rankingfactoren.

Waarom is SEO marketing belangrijk?

In het kort: SEO marketing kan een gigantische bron van websiteverkeer, leads en verkopen zijn.

60% van al het webverkeer begint met een Google zoekopdracht. Als we de overige zoekmachines als Bing en Yahoo ook meetellen, komen we uit op 70%!

We kunnen dus stellen dat SEO marketing essentieel is voor de meeste bedrijven in Nederland.

Laten we het belang van SEO marketing illustreren met een voorbeeld.

Stel u heeft een webshop waarbij u door heel Nederland overkappingen verkoopt. Op moment van schrijven wordt er 43.600 keer per maand gezocht op “overkappingen”.

Het eerste organische resultaat in Google krijgt ongeveer 25% van alle klikken. Dat betekend wanneer u op positie 1 staat, u bijna 11.000 maandelijkse bezoekers krijgt op alleen het zoekwoord “overkappingen”.

Maar hoeveel zijn deze bezoekers waard?

Stel 1% van alle mensen op uw website gaat over tot een aankoop en de AOV (Average Order Value) voor een overkapping is €2.000,-. Dit betekend dat deze 11.000 bezoekers goed zijn voor (11000 * 0,01 * €2000,- =) €220.000,-  omzet.

Zoals u hierboven ziet, kunnen goede SEO marketing resulaten enorm veel extra omzet voor uw onderneming betekenen.

Welke zoekwoorden sluiten aan bij uw organisatie?

Voordat u meteen lappen met tekst gaat schrijven is het verstandig om eerst na te gaan op welke zoekwoorden uw doelgroepen zoeken.

Hieronder enkele tips om achter de hoofdzoekwoorden te komen:

  • Bekijk in uw Google Search Console en Google Analytics welke pagina’s en (waar mogelijk) welke zoekwoorden verantwoordelijk zijn geweest voor uw verkopen/leads.
  • Interview potentiële klanten.
  • Enqueteer bestaande klanten.
  • Bekijk voor welke zoekwoorden uw concurrentie pagina’s heeft aangemaakt.
  • Analyseer welke relevante zoekwoorden de hoogste CPC (cost per click) in Google Ads hebben. De CPC wordt verhoogd naarmate meer websites op dit zoekwoord bieden. We kunnen er dus vanuit gaan dat dit zeer lucratieve zoekwoorden zijn.

Nu u de hoofdzoekwoorden heeft gevonden is het van belang om te kijken welke relevante zoekwoorden hier allemaal gerelateerd aan zijn.

In principe vallen zoekwoorden in twee verschillende groepen. Zoekwoorden die men gebruikt om een product of dienst aan te schaffen en zoekwoorden die men gebruikt om informatie op te zoeken.

Hieronder een kort en duidelijk voorbeeld:

Koopintentie: “24/7 slotenmaker Enschede spoed”. De kans is groot dat dit zoekwoord wordt gebruikt door mensen die midden in de nacht hun huis niet meer in kunnen in Enschede. Zij hebben met spoed een slotenmaker nodig omdat ze niet de hele nacht buiten willen staan. in dit geval zal de websitebezoeker eerder geneigd zijn over te gaan op een conversie (de slotenmaker bellen).

Informatief: “Slotenmaker worden”. Wanneer deze zoeker bij een slotenmaker website uitkomt is de kans erg klein dat hij/zij overgaat op een conversie aankoop.

Dit wil niet zeggen dat het slecht is om op informatieve zoekwoorden te ranken. Wanneer men bijvoorbeeld benieuwd is wat SEO marketing is, is diegene nog niet direct geneigd om een SEO-campagne af te nemen. Echter, kan het zijn dat, nadat deze bezoeker zich meer heeft ingelezen over SEO marketing, deze persoon alsnog ervoor kiest om zijn/haar SEO marketing uit te besteden. De kans is nu groot dat de bezoeker wilt weten hoe zijn/haar websites ervoor staat.

Wat is een SEO audit?

De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:

1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken

De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.

Wat krijg je precies?

Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.

 

Waarom is de SEO audit gratis?

D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.

Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.

Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.