Wat is CTR (Click Through Rate) en hoe verbeter je deze?

CTR is een afkorting voor Click Through Rate (Doorklikratio in het Nederlands) en geeft het percentage mensen die doorklikken op een zoekresultaat ten opzichte van het aantal vertoningen van een zoekresultaat. Het is te berekenen door middel van de volgende formule: (aantal kliks / aantal vertoningen) * 100%.

Niet alleen binnen SEO wordt er gekeken naar CTR. Ook in andere aspecten van online marketing (zoals Google Ads en social media ads) houdt men deze klikfrequentie nauw in de gaten.

Hoe hoger de CTR, hoe meer mensen op jouw zoekresultaat in Google klikken, waardoor je verkeer toeneemt. De formule om de CTR waarde te berekenen: (Aantal kliks / aantal vertoningen) * 100 =CTR%. Met andere woorden, als er 1000 keer op een zoekwoord wordt gezocht en hiervan zijn er 20 op jouw pagina geland, dan is jouw CTR voor dit zoekwoord 20% (Goed gedaan! 😉 ).

    Gratis SEO audit t.w.v. € 295,-
    97% van de bedrijven laat online groei kansen liggen.

    Website *

    Reactie binnen 1 werkdag
    Concreet stappenplan voor hoger online rendement
    Fysiek of via video-call gepresenteerd

    SEO is blijvend

    In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.

    Giga potentieel rendement

    Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.

    Alles is meetbaar

    SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.

    Snel terugverdiend

    Volledig transparant

    Maandelijks opzegbaar

    Meetbaar resultaat

    Waarom is CTR (Click Through Rate) belangrijk voor SEO?

    Het verhogen van je CTR is belangrijk voor SEO omdat er op die manier meer bezoekers op je website komen. Daarnaast is een hoge CTR een belangrijke rankingsfactor voor Google.

    Dit wil zeggen dat een hoger (hoger dan de concurrentie) percentage een positieve invloed heeft op je rankings binnen Google, wat weer een positief effect heeft op jouw CTR.

    Je CTR zo hoog mogelijk houden is echter maar één onderdeel van SEO. Bedenk dus dat er naast je CTR nog veel andere factoren te optimaliseren zijn voor een succesvolle SEO campagne.

    Wil je weten wat er (naast jouw CTR) nog meer verbeterd kan worden aan jouw website? Neem dan contact op met onze SEO specialisten!

    Hoe check ik mijn CTR (Click Through Rate)?

    Je kunt je CTR checken in Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools).

    1. Maak een account aan of log in op Google Search Console
    2. Selecteer de gewenste property
    3. Ga naar “Prestaties”
    4. Hier vind je de metric “Gemiddelde CTR”

    De gemiddelde CTR is de CTR van al jouw zoekwoorden en pagina’s over een bepaalde tijd.

    Wat is CTR (Click Through Rate)?
    Click Throug Rate

    Wat is een goede Click Through Rate (CTR)?

    Een goede CTR is afhankelijk van meerdere factoren zoals de positie in Google, de META beschrijving en de Titel, maar het is veilig om te zeggen dat een CTR van 10% of meer een goede CTR is. Echter, is dit ook afhankelijk van de positie

    Hieronder een lijst met gemiddelde Click Through Rate (CTR) per positie in Google:

     

      • Positie 1: 30%
      • Positie 2: 14%
      • Positie 3: 9%
      • Positie 4: 6%
      • Positie 5: 5%
      • Posities 6-10: 3%

    Hoe verkrijg ik een hogere CTR (Click Through Rate)?

    Een hogere CTR, zoals hierboven vermeld, is afhankelijk van meerdere factoren zoals META beschrijving, META titel, relevantie, benoemde zoekwoord etc…

    Hieronder vind je in het kort hoe je elk aspect optimaliseert.

    Schrijf aantrekkelijke META titels en META omschrijvingen

    Om potentiële bezoekers op jouw Google resultaat te laten klikken, moet je het aantrekkelijk maken. Een effectieve manier om dit te doen is door een call-to-action in je META beschrijvingen en titels op te nemen.

    Neem het trefwoord waarop je je richt op in de titel, maar gebruik het niet te veel. De titel moet interessant genoeg zijn voor mensen die op dat resultaat willen klikken, en tegelijk niet te lang of moeilijk te lezen zijn. De META beschrijving mag maximaal 156 tekens bevatten, inclusief spaties.

    Daarnaast kun je overwegen om aantrekkelijke woorden te gebruiken zoals : “Gratis”, “Nieuw” en “Hot”.

    Wat is ctr?

    Laat de META’s overeenkomen met de content op de pagina

    Zorg ervoor dat je de belofte in de META’s ook daadwerkelijk waar kunt maken met de content op de pagina. Deze twee moeten in overeenstemming zijn met elkaar en met de trefwoorden die gebruikt worden.

    Wanneer dit niet het geval is, zullen bezoekers erg snel je website weer verlaten wat een negatief signaal aan Google geeft.

    Laat het zoekwoord overeenkomen met de META’s en de content op de pagina

    De META’s en de content moeten overeenkomen met het zoekwoord waarop je je richt. Als je je richt op het trefwoord “voetbal”, gebruik dan niet, bijvoorbeeld, een titel als “Hoe wordt je beter in sport”, maar “Hoe wordt je beter in voetbal”.

    Maak gebruik van rich snippets

    Rich snippets zijn extra HTML elementen die extra informatie bevatten, zoals je adres en openingstijden. Dit maakt het gemakkelijker voor de gebruiker, maar geeft je ook een voordeel bij SEO.

    De reden is dat Google (en Bing) meer gewicht zal geven aan rich snippets dan aan gewone zoekresultaten.

    Om dit te bereiken kun je Schema.org gebruiken of een snippet generator. Het laatste verdient de voorkeur omdat je daarmee je code kunt testen voor je ze op je website zet.

    Enkele voorbeelden van rich snippets zijn:

      • Sterren
      • FAQ
      • Afbeeldingen
      • Recensies
      • Locatie
      • En meer
    Sterren in SERP
    FAQ in SERP

    Waarom kiezen voor SEO For You?

    Vertrouwen

    Ben jij ook zo klaar met al die online marketing bureau’s die gouden bergen beloven en dit niet waarmaken? Wij wel!

    Echter, kun je hier van tevoren niet altijd doorheen prikken. Vertrouwen is de belangrijkste factor bij het kiezen van een SEO-bureau en wij winnen jouw vertrouwen liever door middel van onze expertise dan door loze beloften. 

    Daarom hebben wij ervoor gekozen om elk traject te starten met een gratis en vrijblijvende SEO audit. Op deze manier tonen wij direct onze kwaliteit en expertise zodat je weet dat je met échte experts te maken hebt.

    Zet nu de eerste stap naar meer online rendement en vraag jouw gratis SEO audit aan!

    Case SEO-specialist inhuren
    Reviews SEO For You | Freelance SEO Specialist
    Wat is een SEO specialist?

    Een SEO specialist is iemand die ingehuurd is voor het verhogen van de organische vindbaarheid in zoekmachines als Google. De SEO specialist doet dit vaak op projectbasis.

    Wat doet een SEO specialist?

    Een ingehuurde SEO specialist onderneemt allerlei acties om de vindbaarheid van een website of webshop te verhogen. Denk hierbij aan het schrijven van content, het optimaliseren en oplossen van technische issues en het bouwen van kwalitatieve backlinks.

    Werken jullie ook op locatie?
    Als SEO specialisten in Enschede werken wij in principe op onze eigen locatie te Enschede. Echter, kunnen we in goed overleg besluiten om (als freelance SEO specialist) op uw locatie te komen werken.
    Is de samenwerking met SEO For You maandelijks opzegbaar?
    Ja! Wij geloven niet in langetermijncontracten, en zullen ons elke maand opnieuw bewijzen.
    Met welke budgetten werken jullie?
    Wij werken gemiddeld met budgetten tussen de 500,- en 1.000,- per maand.
    In welke markten zijn jullie gespecialiseerd?
    Wij zijn gespecialiseerd in zowel E-commerce als lead generatie.
    Hoe vaak ontvang ik updates over de SEO-campagne en de resultaten?
    Zo vaak je zelf wilt! Standaard sturen wij een maandelijkse rapportage met de resultaten en doelstellingen.
    Wanneer zijn de eerste resultaten zichtbaar?
    Dit verschilt per branche en per bedrijf. Meestal zien we de grote resultaten tussen de 3 en 6 maanden. De eerste stijgingen kunnen al na de eerste paar maanden zichtbaar zijn.
    Hoe lang duurt het voordat ik mijn investering heb terugverdiend?
    Dit verschilt uiteraard per branche, product/dienst en bedrijf. Sommige klanten hebben na de eerste maand al hun investering terugverdiend. Bij anderen kan het enkele maanden duren. Onze eerste focus bij nieuwe campagnes is het Low-Hanging-Fruit optimaliseren. Dit zijn relatief kleine optimalisaties die vrijwel direct mooie resultaten genereren. Hiermee zorgen we ervoor dat u zo snel mogelijk de investering hebt terugverdiend.
    Wanneer kunnen jullie beginnen?
    Nadat de aanvraag is goedgekeurd kunnen we vrijwel direct gezamenlijk doelstellingen bepalen en starten met de campagne.