N

Samenwerken? 10.000+ top posities

N

Vanaf €500 p.m.

N

Maandelijks opzegbaar

N

150+ klanten

Hreflang-tag, wat is het en hoe gebruik je het?

door | 21 september 2022

Je webshop uitbreiden naar het buitenland is een uitdagende klus. Buiten SEO om moet er aan ontzettend veel gedacht worden. Welke domeinnaam krijgt de nieuwe webshop, wat doe je met betrekking tot de klantenservice en aan welke nieuwe producteisen moet je voldoen? Genoeg om over na te denken. Daardoor zal je al snel minder de aandacht voor andere aspecten hebben, zoals bijvoorbeeld het correct instellen van een Hreflang-tag. En dat is iets wat, op SEO-gebied, absoluut niet vergeten mag worden.

Wat is een Hreflang-tag?

Een Hreflang-tag is stukje code die je in de head van je website plaatst. Hierdoor kan Google begrijpen in welke taal de website is geschreven en voor welke regio deze is bedoeld. Met deze kennis kan Google de juiste versie van je webshop aan de juiste mensen tonen in de zoekresultaten. Zo krijgt iemand uit Nederland bij het zoeken in Google de Nederlandse versie van de webshop te zien, terwijl iemand uit Frankrijk de Franse versie te zien krijgt.

Google gebruikt verschillende factoren om te bepalen of iemand op zoek is naar een lokale, nationale of internationale websites. Dit omvat bijvoorbeeld de taalinstellingen van de browser en de locatie van waaruit wordt gezocht. Met de Hreflang-tag help je Google beter te begrijpen welke websites kunnen worden getoond.

Wat wij voor jou kunnen betekenen

SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.

Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.

SEO analyse gratis
In plaats van zelf een SEO analyse maken, kun je dit uit handen geven aan experts. Bij SEO For You combineren we onze ervaring en meerdere professionele tools om een perfecte Google website analyse aan te bieden. En dat helemaal gratis!

✅ Snel terugverdiend
✅ Volledig transparant
✅ Volledig transparant
✅ Meetbaar resultaat

Hreflang-tag voorkomt duplicate content, belangrijk voor webshops!

Het implementeren van een Hreflang-tag voorkomt niet alleen irritaties doordat mensen een verkeerde taal te zien krijgen, het helpt ook met het voorkomen van duplicate content. En dit is iets wat voor webshops ontzettend belangrijk is.

Als je jouw producten aanbiedt in verschillende talen, betekent dit dat meerdere productpagina’s en/of domeinen exact hetzelfde product aanbieden. Deze pagina’s bevatten vaak dezelfde titel, de lay-out is hetzelfde, de afbeeldingen bevatten vaak dezelfde meta-data en de content lijkt, ondanks dat het een andere taal is, vaak ook nog erg op elkaar. Dit zorgt er voor dat je in Google met jezelf gaat concurreren. En óók dit is met een Hreflang-tag op te lossen. Je geeft namelijk heel duidelijk aan Google door dat verschillende pagina’s/websites het zelfde product aanbieden.

 

Hoe stel je een Hreflang-tag in?

Een Hreflang-tag stel je in door een code toe te voegen aan de head van je website. Hoe die code eruit komt te zien is afhankelijk van de talen van je website.

De basis ziet eruit als volgt:
<link rel=”alternate” hreflang=”landcodetaalcode” href=”url in de juiste taal” />

Een Hreflang-tag voor een Nederlandstalige website ziet er dus zo uit:
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.seoforyou.nl/” />

Vervolgens doe je dit voor alle taalvarianten en zet je die direct onder elkaar. Wanneer je een Nederlands,- Duits,- en Engelstalige website hebt, komt dit er zo uit te zien:

<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.seoforyou.nl/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”de-de” href=”https://www.seoforyou.de/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”en-en” href=”https://www.seoforyou.com/” />

Op deze manier kun je ook onderscheid maken tussen je Nederlandse en Belgische webshop, die beide Nederlandstalig zijn maar niet dezelfde domeinnaam of extensie (.nl of .be) hebben. Dit komt er dan zo uit te zien:
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.seoforyou.nl/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”be-nl” href=”https://www.seoforyou.be/” />

 

X-default: de Hreflang-tag voor alle overige talen

Stel je hebt, zoals het bovengenoemde voorbeeld, een Nederlands,- Duits,- en Engelstalige website waarvan de Engelstalige website niet bedoeld is voor een specifiek land. Kun je ervoor kiezen om ‘X-default’ als Hreflang-tag te gebruiken. Deze taalvariant wordt dan aan iedereen, behalve Nederlanders en Duitsers, getoond. Dit ziet eruit als volgt:

<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.seoforyou.nl/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”de-de” href=”https://www.seoforyou.de/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”x-default” href=”https://www.seoforyou.com/” />

 

Hreflang-tag implementeren

Er zijn vele manieren hoe je een Hreflang-tag kan implementeren in je website. Dit is afhankelijk van het CMS dat je gebruikt. In veel vertaalplugins is een Hreflang-functie standaard ingebouwd, waardoor het relatief eenvoudig te is implementeren. Of het is zelfs al geïmplementeerd zonder dat je het door hebt! Helaas is het niet altijd zo eenvoudig. Niet in elk CMS, zoals bijvoorbeeld Lightspeed, is het eenvoudig te implementeren. Hier moet je maatwerk voor laten inbouwen of het handmatig per pagina implementeren via Google Tag Manager.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de Hreflang-tag, of hulp nodig bij het implementeren? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten!

Wat is een SEO audit?

De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:

1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken

De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.

Wat krijg je precies?

Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.

 

Waarom is de SEO audit gratis?

D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.

Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.

Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.