SEO webshop

SEO webshop – Met SEO voor je webshop zorg je ervoor dat je webwinkel ook daadwerkelijk wordt gevonden.

Benieuwd waarom uw concurrenten (nog) boven uw website ranken? Claim dan nu uw gratis SEO audit of bel 06 28 20 20 96

Reviews SEO For You | Freelance SEO Specialist

Snel terugverdiend

Volledig transparant

Maandelijks opzegbaar

Meetbaar resultaat

SEO webshop voor meer bezoekers in jouw webwinkel

Je hebt een mooie webwinkel gebouwd en dan… is het wachten op de bezoekers. Of toch niet? Of misschien heb je al aardig wat bezoekers, maar zouden het er wel meer mogen worden. De manier om bezoekers naar jouw webshop te krijgen is: webshop SEO. Want wat is er nou beter dan bezoekers werven voor jouw webshop, terwijl je geen geld uitgeeft aan advertentiekosten? In het beste geval zijn dat zelfs gratis kopende klanten!

Wat kan SEO betekenen voor je webshop?

Het allerbelangrijkste doel wanneer je aan de slag gaat met SEO webshop, is dat het je meer klanten gaat opleveren. Met Search Engine Optimization ga je aan de slag om jouw website bovenaan in Google te krijgen in de resultaten van de zoekmachine, wanneer iemand zoekt op een relevant zoekwoord. Je wilt jouw webshop in de top 10, top 5 of zelfs de top 3 krijgen met als resultaat: in de eerste plaats meer verkeer naar je webshop en in de tweede plaats natuurlijk meer verkopen.

Maar er zijn tegenwoordig steeds meer webshops, waardoor je ook meer concurrentie hebt in de zoekmachines. Dat is de reden waarom je er met enkel een website bouwen en wat leuke content schrijven niet meer komt. Je hebt een SEO strategie nodig voor jouw webshop SEO.

Waarom is het belangrijk voor webshops om zoekmachine geoptimaliseerd te zijn?

Kopende klanten hebben een behoefte. Dit betekent dat ze gericht gaan zoeken, wanneer ze een bepaalde behoefte willen vervullen. In veel gevallen vindt het zoekgedrag plaats in een zoekmachine, zoals Google. Als webshop wil je daarom hoog scoren in de zoekmachines, want hoe eerder mensen met een koopintentie jouw webshop vinden, hoe meer kans op sales! 

Dit in tegenstelling tot adverteren op bijvoorbeeld social media. Hierbij probeer jij zelf mensen te benaderen en op een idee te brengen. Hierdoor komt jouw doelgroep jouw producten ‘per ongeluk’ tegen. En dan moet jij maar hopen dat de kijker op dat moment klaar is om te kopen en de behoefte voelt om direct actie te ondernemen.

Het is dus belangrijk dat jij naar boven komt in de zoekmachine wanneer jouw klant een zoekactie uitvoert in een zoekmachine met het idee om iets te gaan kopen. Dit kun je ook bereiken door te adverteren in zoekmachines. Adverteren in zoekmachines helpt je naar snel resultaat, maar op de lange termijn is SEO een betere en goedkopere investering. Je komt immers gratis naar boven in de zoekmachine en je hoeft geen advertentiekosten van de winst af te trekken.

Waaruit bestaat SEO webshop?

Wanneer je aan de slag wilt met SEO webshop, dan is het belangrijk dat je precies weet wat er moet gebeuren. Zoals we hierboven ook beschreven: je komt er niet met enkel wat leuke content schrijven. Je zal aan de slag moeten gaan met een strategie voor jouw SEO webshop, die alle belangrijke onderdelen bevat.

Zoekwoorden en bijbehorende content

Als je aan de slag gaat met jouw webshop SEO, dan is het zaak dat je eerst helder krijgt waar je op gevonden wilt worden. Welke zoekwoorden zijn van belang? En dat je daarna pas de bijbehorende content gaat schrijven. Hierdoor zorg je ervoor dat je gericht te werk gaat.

Zoekwoorden met koopintentie

Allereerst zal je na moeten denken over welke pagina’s je wilt optimaliseren. Wanneer jij een assortiment hebt dat snel wisselt, zijn de productpagina’s minder van belang. Dan wil je je vooral focussen op de homepage en de categorie pagina’s. Maar wanneer je weinig tot geen verloop hebt in je producten, dan kan het wel heel belangrijk zijn om de optimalisatie van productpagina’s ook mee te nemen in je webshop SEO.

In de zoekwoorden wil je vervolgens erg specifiek zijn. Wanneer jij kleding verkoopt, dan wordt er wellicht veel gezocht op het woord ‘kleding’. Maar hier zit nog geen koopintentie in en er is veel concurrentie. Bovendien is de kans klein dat jij precies kan bieden wat de bezoeker zoekt. Een zoekwoord als ‘online herenkleding kopen’ zal minder maandelijkse zoekopdrachten hebben, maar de kans dat de bezoekers van plan zijn om iets te gaan kopen is natuurlijk veel groter.

Webshop SEO content schrijven

Wanneer duidelijk is op welke woorden jij gevonden wilt worden, dan is het tijd om de SEO content te gaan schrijven en de zoekwoorden in de teksten te gaan verwerken. Het is belangrijk om voor iedere pagina in je webshop een uitgebreide en unieke tekst te schrijven, waarbij de zoekwoorden voor de desbetreffende pagina een aantal keer terugkomen.

Het is belangrijk dat je het aantal zoekwoorden niet overdrijft. Je schrijft nog steeds voor de bezoeker en daarna pas voor Google. Het is daarbij ook belangrijk om zoveel mogelijk waardevolle informatie te verschaffen en de bezoekers te stimuleren om de producten te bekijken en te kopen. Je wilt immers dat jouw bezoekers blijven hangen en er op gaan vertrouwen dat jouw webshop hun behoefte kan vervullen.

Een veelgemaakte fout bij het schrijven van SEO content is dat enkel de tekst wordt geschreven en geplaatst. De meta titels en beschrijven en de afbeeldingen worden nog wel eens vergeten.

Breid de content verder uit

Je denkt wellicht dat je klaar bent met de Search Engine Optimization wanneer je je homepage, categorie pagina’s en producten bij langs bent geweest. Toch ligt er ook bij webshops een kans om je content verder uit te breiden met een blog. Wel is het daarbij belangrijk dat je in de blogs zo dicht mogelijk bij de koopintentie blijft, zodat je aan het eind kan doorverwijzen naar het kopen van jouw product. Je wilt immers niet hoger ranken met jouw blogs en dan ervaren dat bezoekers enkel jouw blog lezen en dan weer weg gaan. In een SEO webshop wil je gericht kopende klanten aantrekken.

Technische optimalisatie

Bij webshop SEO is het ook erg belangrijk dat de techniek klopt. Zo wil je bijvoorbeeld zorgen voor een duidelijke structuur, waarbij je bezoekers zo snel mogelijk helpt naar het product dat hun behoefte vervult. Je doet dit onder andere door de zoekwoorden te gebruiken als naam voor de categorie en de subcategorieën. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw webshop snel laadt en compatibel is voor mobiel gebruik.

We zien bijvoorbeeld ook veel webshops met een blog die slecht scoren in Google. Je zou zeggen: extra content, extra zoekwoorden = een beter resultaat. Maar niets is minder waar. De meeste webshopssystemen zijn niet gemaakt voor bloggen, waardoor het code-technisch al gauw een zooitje wordt en Google het niet meer goed kan lezen en indexeren. Het is dus belangrijk dat, wanneer je gaat bloggen voor jouw webshop, je een strakke site code behoudt.

Dat zijn even een paar simpele onderdelen van technische optimalisatie, maar er zijn honderden factoren die een rol spelen bij de technische optimalisatie van een webshop.

Linkbuilding

Wanneer je aan de slag gaat met de SEO van jouw webshop, dan wil je je niet alleen bezighouden met de zaken die je zelf in de hand hebt. Je wilt ook autoriteit opbouwen vanuit andere websites. De populariteit en betrouwbaarheid van jouw webshop wordt ook gemeten aan de hand van het aantal doorverwijzingen naar jouw site. Hier kun je op inspelen met behulp van linkbuilding.

Aan de ene kant wil je hierbij letten op kwantiteit: zoveel mogelijk websites die naar jouw webshop verwijzen. Maar let hierbij wel op dat je niet te snel, te veel links gaat werven. Google ziet dit graag op een natuurlijke manier gebeuren. Daarnaast is het ook belangrijk om te focussen op kwaliteit. Links op spam-achtige pagina’s gaan je niet verder helpen. Je kan er zelfs voor worden afgestraft. 

Zorg daarom liever voor de natuurlijke manier van linkbuilding, zoals bedrijfsgidsen, gastblogs en persberichten. Daarnaast speelt ook jouw populariteit op social media en het aantal positieve reviews een rol.

Wat is het verschil tussen website en webshop SEO?

Nu vraag je je wellicht af: zit er verschil tussen website en webshop SEO? Het korte antwoord: ja! Het zit hem in het doel van de site. Bij een website wil je zo veel mogelijk waardevolle informatie verschaffen en bezoekers zo lang mogelijk op de website houden. Zodat ze jou gaan zien als een autoriteit en op een langere termijn wellicht wel actie gaan ondernemen of vaker terugkomen om jouw waardevolle content te lezen. Dit zijn vooral oriënterende bezoekers. Bij een webshop wil je echter dat mensen bij jou gaan kopen en wil je enkel mensen aantrekken die al een koopintentie hebben. Dit is ook het verschil in het soort content dat je wilt aanbieden.

Op een normale website gebruik je bijvoorbeeld veel interne links om van blog tot blog te verwijzen. Zo zorg je ervoor dat mensen blijven hangen en blijven lezen. Maar op een webshop wil je dit niet. Het is namelijk enorm slecht voor de conversie. Je wilt niet dat mensen blijven lezen, je wilt dat ze gaan kopen. Dus iemand die zoekt op een specifiek product inclusief het zoekwoord kopen, die wil je niet meer afleiden met een lang artikel. Deze persoon wil je zo goed mogelijk helpen bij het aanschaffen van jouw product.

Bij webshop SEO is het daardoor een constante zoektocht tussen wat is handig voor de koopintentie en wat werkt goed SEO technisch. Het is daarom fijn om je te laten ondersteunen door SEO consultants, of zelf een SEO specialist inhuren. Zij kunnen je adviseren en helpen bij de juiste strategie om organisch zoveel mogelijk kopende klanten naar jouw webshop te trekken.

Waarom je webshop SEO bij SEO For You uitbesteden?

Ben jij overtuigd van webshop SEO en kan je wel een helpende hand gebruiken? Wij van SEO For You ondersteunen je graag. Onze SEO consultants zijn namelijk gespecialiseerd in e-commerce en het verhogen van conversie. 

Wij richten ons op een lange termijn aanpak, waarbij jouw doelen centraal staan. Zodra we de doelen helder hebben, bekijken wij tijdens onze SEO audit hoe de SEO van jouw webshop er op dit moment voor staat en wat de optimalisatiemogelijkheden zijn.

Na het maken van een plan van aanpak, gaan we eerst aan de slag met het plukken van laaghangend fruit. Dit zijn zoekwoorden waarop je al redelijk hoog scoort: tussen plek 4 en 25. Deze zoekwoorden kunnen we gemakkelijk een kleine boost geven en helpen naar de top 3, top 5 of top 10. Zo zorgen we ervoor dat jij snel resultaat gaat merken van het inzetten van SEO consultants voor jouw webshop.

Verder houden wij ons bezig met de technische perfectie van jouw webshop, zorgen we voor de nodige externe links en schrijven we geschikte content voor jouw webshop. Het grote voordeel hiervan is dat wij meerdere SEO specialisten in huis hebben, waardoor wij de ideale combinatie kunnen maken tussen de techniek, linkbuilding en content. Daarnaast weten onze copywriters exact hoe ze jouw bezoeker de toegevoegde waarde van jouw webshop laten zien én voldoende zoekwoorden verwerken op de juiste plekken in de tekst.

Wat SEO For You uniek maakt is dat het niet ophoudt na de belangrijkste optimalisatie. We blijven met je meedenken over andere relevante zoekwoorden en we gaan aan de slag met conversieoptimalisatie. Dit is vooral voor webshops erg belangrijk, want je wilt niet enkel bezoekers aantrekken. Je wilt dat ze bij jou gaan kopen. Daarom houden wij ons ook bezig met de conversieratio’s van jouw webshop en we kennen diverse simpele trucs die de conversie verhogen. En dit enkel door een paar eenvoudige wijzigen aan te brengen.

Conversieoptimalisatie gaat in dit stadium makkelijk en snel, doordat we op dat moment al langere tijd samenwerken. We weten precies wat we hebben toegepast en we meten onderweg wat de resultaten zijn. Zo zien we meteen waar de conversie goed gaat en waar nog wat vruchten te plukken vallen. Wanneer je bijvoorbeeld na de hulp van een freelance SEO specialist, die enkel gespecialiseerd is in SEO, aan de slag gaat met iemand gespecialiseerd in conversies dan zal daar veel meer tijd overheen gaan. En dan bestaat zelfs de kans dat de een naar de ander gaat wijzen en ‘de schuld’ geeft van het niet converteren. Dat wil je ten alle tijde voorkomen en daarom hebben wij al onze eigen specialisten in huis.

Bovendien ontvang je ook iedere maand een rapport waardoor je precies kan zien wat SEO For You jou oplevert en welke concrete acties er volgende maand worden uitgevoerd om nog meer te verkopen in jouw webshop.

Wil jij aan de slag met SEO webshop? Claim dan jouw gratis SEO audit.

CASES

Een greep uit onze projecten

waar we trots op zijn

Medisch en Supplementen

Content SEO & Technische SEO

+431% organisch verkeer

10 maand

Tuinartikelen

Technische SEO & Linkbuilding

+657 top 3 posities (+69%)

3 maand

Nieuwsplatform

Content SEO, Techniek en Linkbuilding

+61.118 maandelijkse bezoekers

6 maand

Snel terugverdiend

Volledig transparant

Maandelijks opzegbaar

Meetbaar resultaat

F.A.Q.

Deze vragen worden

ons vaak gesteld

Werken jullie ook op locatie?
Als SEO specialisten in Enschede werken wij in principe op onze eigen locatie te Enschede. Echter, kunnen we in goed overleg besluiten om (als freelance SEO specialist) op uw locatie te komen werken.
Met welke budgetten werken jullie?
Wij werken gemiddeld met budgetten tussen de 500,- en 1.000,- per maand.
Is de samenwerking met SEO For You maandelijks opzegbaar?
Ja! Wij geloven niet in langetermijncontracten, en zullen ons elke maand opnieuw bewijzen.
In welke markten zijn jullie gespecialiseerd?
Wij zijn gespecialiseerd in zowel E-commerce als lead generatie.
Hoe vaak ontvang ik updates over de SEO-campagne en de resultaten?
Zo vaak je zelf wilt! Standaard sturen wij een maandelijkse rapportage met de resultaten en doelstellingen.
Wanneer zijn de eerste resultaten zichtbaar?
Dit verschilt per branche en per bedrijf. Meestal zien we de grote resultaten tussen de 3 en 6 maanden. De eerste stijgingen kunnen al na de eerste paar maanden zichtbaar zijn.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn investering heb terugverdiend?
Dit verschilt uiteraard per branche, product/dienst en bedrijf. Sommige klanten hebben na de eerste maand al hun investering terugverdiend. Bij anderen kan het enkele maanden duren.

Onze eerste focus bij nieuwe campagnes is het Low-Hanging-Fruit optimaliseren. Dit zijn relatief kleine optimalisaties die vrijwel direct mooie resultaten genereren. Hiermee zorgen we ervoor dat u zo snel mogelijk de investering hebt terugverdiend.

Wanneer kunnen jullie beginnen?
Nadat de aanvraag is goedgekeurd kunnen we vrijwel direct gezamenlijk doelstellingen bepalen en starten met de campagne.