Hoe maak je een zoekwoorden analyse in 2023
De zoekwoorden analyse dient als basis van de SEO campagne. Zonder een zoekwoorden onderzoek zul je altijd met “hagel” blijven schieten. (artikel gaat hieronder verder)
Gratis zoekwoorden analyse
Benieuwd waar je potentiële klanten naar zoeken? Vraag je gratis zoekwoorden analyse aan zodat je jouw klanten de content kunt bieden waarnaar ze op zoek zijn!
✅ Ontdek je laaghangend fruit voor onmiddellijke bezoekersstijgingen
✅ Kom erachter waar je belangrijkste concurrenten op gevonden worden, maar jij nog niet
✅ Vind goudmijntjes die je concurrenten nog niet benutten
Wat is een zoekwoorden analyse?
Om goed vindbaar te worden in Google, wil je de juiste zoekwoorden in jouw website verwerken. Maar wat is een zoekwoorden analyse precies en hoe vind je de juiste zoekwoorden? We leggen je graag uit wat het nut is van zo’n zoekwoorden analyse en wat je daar vervolgens mee kan.
Zoekwoorden zijn de termen die worden gebruikt in een zoekmachine om een bepaalde zoekopdracht uit te voeren. Wanneer je aan de slag gaat met SEO, dan is het zaak dat je weet welke zoekwoorden worden gebruikt door jouw klanten en welke termen populair zijn binnen jouw branche. De term ‘zoekwoord’ kan doen vermoeden dat het slechts om één woord gaat. Maar meestal bestaat een goede zoekterm uit meerdere woorden. Hoe meer woorden, hoe specifieker de zoekopdracht. En dus ook: hoe specifieker jij jouw websitebezoeker kan helpen.
In een zoekwoord analyse ga je op zoek naar belangrijke termen die worden gebruikt wanneer mensen zoeken naar jouw product of dienst. Het belangrijkste doel hierbij is dat je de beste woorden vindt, welke het meest relevant zijn en waar niet al te veel concurrentie op zit. Deze woorden kan je gemakkelijk toepassen in jouw SEO strategie, waardoor jouw website hoger in Google verschijnt.
Waarom is een zoekwoorden analyse belangrijk?
Om jouw website beter vindbaar te maken, heb je nu eenmaal een gedegen zoekwoorden analyse nodig. Het weten van de belangrijkste zoekwoorden heeft namelijk invloed op alle andere stappen die worden gezet binnen jouw SEO strategie. Een zoekwoorden onderzoek is dan ook vaak de eerste stap bij zoekmachine optimalisatie.
Aan de hand van zoekwoorden kun je namelijk achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt en waar zij zich mee bezig houden. Daarnaast laat het zien waar je kansen laat liggen of juist vooruitgang hebt geboekt op het gebied van vindbaarheid. Wanneer je namelijk hoog scoort op een bepaald zoekwoord, dan weet je zeker dat jouw doelgroep jou weet te vinden wanneer ze zoeken op deze belangrijke zoekterm. En wanneer je lager verschijnt in de zoekresultaten dan weet je dat er werk aan de winkel is.
Op deze manier voorkom je ook dat je een website gaat maken of jouw website gaat aanvullen met content, zoals blogs. En dat je daarin zoekwoorden gaat verwerken die helemaal niet relevant zijn of waar niet op gezocht wordt. Of nog erger: helemaal geen zoekwoorden gebruikt. Je bespaart jezelf enorm veel tijd door gericht aan de slag te gaan aan de hand van een zoekwoorden analyse.
Echter is een zoekwoorden analyse niet enkel handig voor het optimaliseren van je website rondom SEO of SEA. Het geeft namelijk ook input voor de rest van jouw marketingstrategie. Zoekwoorden geven namelijk een kijkje in het hoofd van jouw klant. Zo weet je precies wat jouw klant bezighoudt in iedere fase van het aankoopbeslissingsproces. Je leert hierbij van alles over welke woorden jouw doelgroep gebruikt om hun behoefte aan te geven, maar je leert ook welke vragen spelen voordat ze een aankoop gaan doen. En daarnaast kan je zelfs de specifieke behoeften achterhalen en hierop inspelen met jouw product inkoop.
Wat kunnen we vervolgens met een zoekwoorden analyse?
Een zoekwoorden analyse is de basis voor de rest van de SEO strategie. Het is de leidraad voor waar je op gevonden wilt worden in de zoekmachines. En dit wordt meegenomen in de alle optimalisatiemogelijkheden, zoals linkbuilding en het schrijven van content.
Zoals we hierboven al benoemden geven de zoektermen aan waar de klant zich mee bezighoudt. Het geeft de behoefte aan, maar het laat ook zien welke vragen naar boven komen. Hier kun je dan bijpassende content bij creëren en de zoekwoorden op een subtiele manier in verweven.
Daarnaast zijn zoekwoorden ook erg belangrijk voor alle ‘randzaken’ op een website. Je kan zoekwoorden terug laten komen in de navigatiestructuur, titels, URL’s, meta teksten, afbeeldingen, etc. Allemaal manieren die bijdragen aan jouw vindbaarheid in de zoekmachine.
Een SEO strategie kan simpelweg niet zonder een gedegen zoekwoorden analyse. Je kan immers wel zelf wat zoekwoorden gaan bedenken, maar als je geen bewijs hebt dat jouw klanten daar op zoeken dan heeft het geen nut. En dan levert jouw Search Engine Optimization hoogstwaarschijnlijk niets op.
Tips en tricks om goede zoekwoorden te vinden
Inmiddels weet je dat je een gedegen zoekwoorden onderzoek nodig hebt voor jouw SEO strategie, maar hoe kom je nou aan de juiste zoekwoorden? We hebben een aantal handige tips en tricks voor je op een rijtje gezet.
Gebruik je gezonde verstand
Jij als ondernemer hebt verstand van jouw branche. Je weet wat er speelt en je kent jouw klanten. Daardoor heb je zelf nu al een idee van op welke woorden je gevonden wilt worden. Schrijf daarom alle relevante woorden op. Dit zijn nog geen concrete zoekwoorden. Het is enkel een brainstorm als basis om jezelf op de goede weg te helpen. Vervolgens gebruik je dit als basis om de echte zoektermen te vinden en ze te checken op zoekvolume en concurrentie.
Dus maak gewoon eens een mindmap en schrijf alles op wat je maar kan bedenken. Wat komt er allemaal kijken bij jouw product of dienst? Vergeet ook de belangrijke randzaken, zoals specificaties, merken en veelgestelde vragen niet.
Handige tools om zoekwoorden te vinden
Nadat je in jouw eigen brainstorm belangrijke woorden hebt opgeschreven, kan je deze woorden invoeren bij diverse SEO tools. Zonder data kom je namelijk nergens in zoekmachine optimalisatie. Je wilt weten hoe vaak mensen zoeken op een bepaald woord en hoe makkelijk het is om jouw concurrenten te verslaan.
Met de woorden die je hebt bedacht in de brainstorm, ga je nog meer zoekwoorden opzoeken. Dit kan met SEO tools, zoals de Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMRush, Long Tail Pro en Übersuggest. Wanneer je in deze tools een woord invult, komen zij met extra suggesties. Ook deze kan je meenemen in jouw zoekwoorden analyse.
Pas koop zoekwoorden toe
Wanneer je via jouw website wilt verkopen, dan is het verstandig om koop zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoektermen die mensen gebruiken net voordat ze een aankoop gaan doen. Deze termen bestaan onder andere uit woorden, zoals kopen, korting, uitbesteden, aanbieding, etc. Wanneer je deze woorden gebruikt in jouw zoektermen, dan ga je dus mensen aantrekken die al ‘warm’ zijn. Ze zijn van plan om iets te gaan kopen, waardoor jij ze makkelijker kan omzetten in kopende klanten.
Daarnaast zijn product zoekwoorden ook heel relevant. Wanneer mensen op zoek gaan naar een specifiek product van een bepaald merk, dan zijn ze vaak al verder in hun koopproces. Ze weten immers al exact welk product ze willen hebben. En jij kan met jouw content dan net het laatste drempeltje wegnemen. Product zoekwoorden bevatten woorden zoals ervaringen, reviews, meest gekozen, beste, vergelijken, betaalbare, merk x of merk y.
Leer van anderen
Verder is het ook slim om te kijken naar wat anderen doen. Concurrenten kunnen je helpen om jouw lijst met zoektermen verder uit te breiden. En het onderzoek is simpel. Je typt een zoekwoord in en je kijkt naar welke woorden concurrenten gebruiken. Klik bijvoorbeeld eens door naar het menu en bekijk de belangrijkste landingspagina’s. Bedrijven die hoog scoren in Google geven deze pagina’s vaak namen aan de hand van belangrijke zoektermen. Check daarbij vooral ook even de footer van de pagina. Niet ieder bedrijf kan al zijn zoektermen nodig in het menu en ze willen voldoende interne links opbouwen, deze vind je meestal in de footer.
Verder is het ook slim om eens onderzoek te doen binnen jouw doelgroep. Zijn er bijvoorbeeld specifieke plekken waar deze mensen bijeen komen? In fora of in groepen zoals op Facebook? Stel daar dan eens de vraag waar mensen op zouden zoeken wanneer ze jouw product of dienst zouden zoeken.
Kijk naar gerelateerde zoekopdrachten en suggesties
Om jouw zoekwoorden analyse helemaal af te maken, kijk je ook nog even naar gerelateerde zoekopdrachten en suggesties. Eigenlijk geven zoekmachines, zoals Google, YouTube en Pinterest jou gewoon een voorzetje met hun eigen hulpmiddelen.
Om gerelateerde zoekopdrachten te vinden, voer je wederom een zoekwoord in bij de zoekmachine. Een zoekmachine zoals Google geeft je onderaan de pagina een aantal gerelateerde zoekopdrachten. Wanneer je op een van deze termen klikt, vind je wederom onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten. Zo kun je steeds een laagje dieper gaan en een hoop relevante zoekopdrachten vinden.
Een andere manier is om gebruik te maken van de suggesties die zoekmachines zelf opgeven wanneer je een zoekwoord invult. Je typt een zoekwoord in en de zoekmachine geeft je zelf een aantal ideeën van waar je naar zou kunnen zoeken. Daarnaast kan je ook zelf de term aanvullen met een specifieke letter of een extra woord. Dan geeft de zoekmachines je zoektermen die aan deze voorwaarden voldoen.
Voorkom dat je je eigen concurrent wordt
Een belangrijk puntje om niet te vergeten wanneer je aan de slag gaat met jouw zoekwoorden, is dat je niet te veel soortgelijke zoekwoorden wilt gebruiken. Wanneer je aan de slag gaat met het maken van content en je richt je te veel op soortgelijke onderwerpen dan kan je zorgen voor interne concurrentie. Je wordt je eigen concurrent en daardoor raken Google en jouw bezoekers in de war.
Zorg voor long-tail en short-tail zoekwoorden
Wanneer je op zoek gaat naar zoekwoorden, dan wil je een combinatie maken tussen lange en korte zoekwoorden. Short-tail zoektermen zijn woorden met hoge zoekvolumes en de woorden zijn vaak kort. Ze zijn algemeen en beschrijven enkel het onderwerp, zoals dameskleding of bureau. Het zijn populaire termen met erg veel concurrentie, want er wordt veel op gezocht.
Wanneer je het voor elkaar krijgt om een eerste positie in te nemen, dan zorgt dit voor veel verkeer en het brengt ook een bepaalde vorm van autoriteit met zich mee. Maar het is erg lastig om hoog te gaan ranken op een van deze algemene termen, simpelweg doordat je de woorden bewust of onbewust gebruikt in het beschrijven van je product. Dit is ook te zien aan het aantal zoekresultaten in zoekmachines.
De concurrentie op long-tail zoektermen is lager dan op short-tail zoektermen. Hierdoor vergroot je de kans dat je in een top 3 positie zal gaan ranken. Een long-tail zoekterm, is een zoekterm die uit meer dan één woord bestaat. In sommige gevallen bestaan ze zelfs uit meer dan drie woorden. Dit maakt dat deze zoektermen erg specifiek zijn. Het gevolg is dat deze termen minder zoekvolume krijgen, maar wanneer je alle long-tail zoektermen bij elkaar optelt dan zijn ze opeens veel meer waard dan één goede short-tail zoekterm. Simpelweg omdat er weinig concurrentie is, maar jouw bezoeker is wel heel specifiek op zoek.
Hoe bepaal ik welke zoekwoorden ik ga gebruiken?
Wanneer je eenmaal voldoende zoekwoorden hebt bedacht, kun je natuurlijk niet al deze woorden in een keer verwerken in de content van je website. Afhankelijk van hoe groot je website is, heb je vaak helemaal geen ruimte voor al deze woorden. En wellicht blijken niet alle zoekwoorden relevant te zijn. Dus na het brainstormen en samenstellen van alle zoekwoorden, wil je gaan selecteren.
De belangrijkste selectiecriteria zijn zoekvolume en concurrentie. In de eerste instantie wil je zoekwoorden op basis van een hoog zoekvolume en een zwakke concurrentie. Dit doe je onder andere door te kijken wat voor zoekresultaten je kan vinden bij jouw relevante zoektermen. Kom je pagina’s tegen met weinig content of zie je andere optimalisatiemogelijkheden? Dan heeft dit woord veel potentie. Daarnaast kunnen ook SEO tools je ondersteunen bij het onderzoeken van de concurrentie. Zij geven vaak een ‘keyword difficulty’ aan. Dit is een soort graadmeter die aangeeft hoe moeilijk het is om op een bepaald zoekwoord te ranken. Deze graadmeter is gebaseerd op het aantal verwijzende domeinen van concurrenten.
Zodra jij eenmaal hoog scoort op de belangrijkste zoekwoorden met lage concurrentie, kun je weer verder gaan kijken in jouw zoekwoorden onderzoek welke kansen er nog meer liggen voor jouw website.
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.