SEO verbeteren: een uitgebreide gids voor Search Engine Optimization
Het creëren van een SEO strategie is geen gemakkelijke taak. Er zijn veel verschillende factoren betrokken bij het proces en het kan moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. Maar maak je geen zorgen! Deze gids zal je helpen om jouw SEO te verbeteren via een helder stappenplan.
SEO verbeteren
Bij SEO For You helpen we dagelijks bedrijven om in de topresultaten van Google te verschijnen. Op basis van onze expertise en ervaring hebben we 25 belangrijkste SEO tips voor je op papier gezet. Nieuwsgierig? Lees het hele artikel en ontdek hoe je jouw SEO vandaag nog kunt verbeteren.
Wat wij voor jou kunnen betekenen
SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.
Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.
Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.
Website wordt steeds belangrijker
In een wereld die steeds digitaler is geworden is een goede en vindbare website onmisbaar voor iedere ondernemer. Je website is de basis van je marketingstrategie en belangrijk om via zoekmachines zoals Google en Bing gevonden te worden. Ook de functionaliteit van je website moet goed zijn. Bezoekers moeten eenvoudig door de pagina’s kunnen navigeren en je website mag geen fouten bevatten die tot slechte prestaties leiden in zoekmachines. Wil je concurrenten en andere websites verslaan? Focus je dan op de onderstaande tips:
Tip 1: Zorg voor voldoende kennis
Allereerst is het belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt over zoekmachine optimalisatie voordat je ermee aan de slag gaat. Dit zal je helpen om een plan te maken met specifieke doelen. Wil je bijvoorbeeld meer verkeer en leads? Ook een hogere klantenbinding staat centraal in het SEO verbeteren van je website. Een uitgebreide kennis van SEO is onmisbaar om jouw plan succesvol te laten zijn.
Tip 2: Zorg voor een technisch goede website
Een website is een complexe omgeving. Daarom is het belangrijk dat je website op alle toestellen goed presteert. Dit zorgt ervoor dat de gebruikerservaring op alle platforms en onder verschillende omstandigheden goed blijft. Een technisch goede website heeft ook een positieve invloed op SEO, omdat hij sneller laadt en daardoor beter scoort in zoekmachines zoals Google. We hebben hieronder een aantal factoren opgesomd waarmee je rekening moet houden bij het realiseren van een technisch goede website (on site SEO):
- De snelheid van je website op verschillende apparaten en browsers
- Foutieve 404 pagina’s
- Het aantal backlinks en hun kwaliteit
- De inhoud van je website
- Zoekwoord optimalisatie
- Interne links voor een goede click through rate
- Externe links
- Meta keywords, meta tags en goede meta descriptions
- Alt attributen
- HTML en XML sitemap
- Call to action
Tip 3: zoekwoordenonderzoek
Voordat je met de optimalisatie van je website begint, is het belangrijk om eerst een trefwoordenonderzoek te doen. Dit zorgt ervoor dat je inhoud overeenkomt met wat gebruikers op het internet zoeken en helpt je om potentiële klanten via organische zoekopdrachten naar je site te leiden.
Stap 4: Creëer goede inhoud
Inhoud is altijd de kern geweest van elke SEO strategie, maar dat betekent niet dat je zomaar kunt schrijven wat er in je opkomt! Richt je in plaats daarvan op het maken van unieke en waardevolle inhoud door iets extra’s te geven ten opzichte van wat er online al over
een bepaald onderwerp te vinden is. Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, maak dan inhoud met schoenrecensies in plaats van dat je alleen maar jouw schoenen probeert te verkopen. Deel ook (nuttige) artikelen of nieuws van anderen via social media. Vooral als ze betrekking hebben op je industrie zal dat helpen om verkeer naar je site te genereren en je SEO te verbeteren.
Stap 5: Houd je website bij!
Het is niet voldoende om gewoon een website te maken. Het is belangrijk dat je hem ook bijhoudt, want Google ziet wanneer je nieuwe updates doorvoert. Zorg dat er regelmatig nieuwe inhoud op je pagina’s verschijnt, zodat zoekmachines zien hoe actief je bedrijf daadwerkelijk is! Bedenk dat alleen het bijwerken van oude pagina’s niet voldoende is. Vooral als ze al jaren ongewijzigd zijn, zullen ze door zoekmachines als niet relevant meer beschouwd worden. En dat heeft een negatieve invloed op je SEO. Zorg ook voor voldoende interne links, zodat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren door je website en relevante inhoud snel vinden. Zoekmachine crawlers gebruiker deze interne links weer om je website te analyseren en alle pagina’s goed te indexeren.
Stap 6: Maak een XML sitemap
Een XML sitemap is een bestand met alle pagina’s van je website die door Google geïndexeerd moeten worden. Het helpt zoekmachines om je site efficiënter te crawlen en nieuwe of veranderde inhoud snel te vinden. Het maken van een XML sitemap versnelt tevens het indexeren, omdat niet elke pagina op je website apart gescand hoeft te worden. Je kunt ook Google Search Console of de Bing Webmaster Tools zo instellen dat ze regelmatig de vermelde URL’s in je XML sitemap crawlen en automatisch dagelijks nieuwe/gewijzigde inhoud detecteren.
Stap 7: Zorg voor zo veel mogelijk relevante backlinks
Er is geen twijfel over mogelijk: links van een goede kwaliteit dragen aanzienlijk bij tot betere SEO! Maar waarom? Relevante backlinks geven vertrouwen en autoriteit aan, waardoor je website beter zal ranken in de zoekmachine resultatenpagina’s (SERPs). Door sites met elkaar te verbinden vorm je online relaties en laat je aan Google zien dat jouw content relevant genoeg is.
Stap 8: Optimaliseer de metatags van je pagina’s
Metatags zijn in feite HTML attributen die informatie geven over webpagina’s en die zoekmachine crawlers helpen om de inhoud beter te begrijpen. Gebruik altijd een goede meta description om een korte beschrijving toe te voegen, want Google zal dan de pagina sneller weergeven in zijn SERP-snippets. Vooral als de inhoud relevant is voor de zoekopdracht. Zorg er ook voor dat je correcte pagina titels gebruikt, ook deze kunnen invloed hebben op de positie in Google en andere zoekmachines. Dus besteed veel aandacht aan je on page SEO, want dit is van vitaal belang voor je ranking.
Stap 9: Houd je website veilig
Elke site moet beschermd zijn tegen spam, hacking en misbruik. Google neemt dit ook heel serieus! Het ‘HTTPS://’ protocol dat gebruikt wordt om inhoud veilig over te brengen geeft aan dat je communiceert met een vertrouwde server. Het laat zien dat alle informatie die via deze verbinding gedeeld wordt versleuteld is en niet zomaar door derden gestolen kan worden. En uiteraard heeft dit ook een ontzettend grote invloed op je SEO. Zorg er dus voor dat je een SSL certificaat gebruikt voor je website.
Stap 10: Maak je website toegankelijk voor iedereen
Een van de belangrijkste aspecten van SEO is ervoor te zorgen dat iedereen je site kan bereiken en gebruiken. Google wil dat websites intuïtief, gemakkelijk te gebruiken en informatief zijn met een duidelijke structuur. Zorg ervoor dat je informatie in een passende volgorde aanbiedt (bv. de belangrijkste informatie bovenaan de pagina). Vermijd ook afleidende of verwarrende inhoud op je pagina’s en houd het eenvoudig.
Stap 11 Schrijf eerst de inhoud voordat je deze optimaliseert
Heb je expertise over een bepaald vakgebied en wil je een waardevol artikel schrijven voor je doelgroep? Concentreer je dan eerst op het schrijven van de inhoud en daarna pas op SEO optimalisatie. Google rangschikt inhoud niet alleen op basis van de lengte of belangrijkste trefwoorden, maar juist ook op de kwaliteit. En die kwaliteit wordt gemeten door het aantal bezoekers dat je teksten leest. En alleen door goede content te produceren die waarde toevoegt voor je doelgroep, kun je ook daadwerkelijk hoger scoren in de resultatenpagina’s van Google. Dus schrijf vooral een nuttige en goedlopende tekst.
Stap 12: Meten is weten: gebruik Google Analytics
Google Analytics is een geweldig hulpmiddel voor elke webmaster, omdat het je helpt het gedrag van gebruikers te volgen en uit te zoeken waar mensen naar kijken als ze je site bezoeken. Je kunt deze gegevens ook gebruiken om conversies te verbeteren of om pagina’s hoger in de organische resultaten te krijgen.
Stap 13: Gebruik de webmaster tools van Google
De Webmasterhulpprogramma’s van Google zijn een van de beste manieren om meer over je website te weten te komen. Met Google Search console kun je bijvoorbeeld de indexeringsstatus van je website controleren en je online zichtbaarheid verbeteren. Zorg er ook voor dat je Search Console waarschuwingen instelt, zodat je op de hoogte blijft van problemen zodra ze zich voordoen. Dit helpt je website gezond te houden.
Stap 14: Gebruik Google Keyword Planner
Google’s Keywordplanner is een geweldig hulpmiddel voor marketeers die meer inzicht willen krijgen in de trefwoorden die hun doelpubliek gebruikt bij het online zoeken naar informatie. En het helpt ook SEO professionals om ideeën voor inhoud te vinden of pagina’s te optimaliseren, afhankelijk van wat gebruikers daadwerkelijk in zoekmachines intypen.
Stap 15: Gebruik niet te veel trefwoorden in één pagina/post titel
Wees bij het optimaliseren van webpagina’s voorzichtig met hoe vaak je bepaalde woorden opneemt. Overdrijf het niet want Google kan je inhoud als spam zien! Een goede vuistregel is om te streven naar niet meer dan vijf of zes trefwoorden per pagina. Voorkom ook zoekwoord kannibalisatie. Dit houdt in dat je je op meerdere pagina’s focust op de dezelfde zoektermen. Dit wordt afgestraft door Google.
Stap 16: Houd de lengte van titels onder de 70 tekens
Voor elke SEO tekst moet je weten dat titels met meer dan 70 tekens niet goed geïndexeerd worden door Google en andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Houd hem dus kort, maar zorg er ook voor dat je titel nog steeds voldoende zegt over de inhoud en dat deze prikkelend is voor lezers om door te klikken.
Stap 14: Gebruik sociale media platforms
Deel waardevolle inhoud via alle relevante sociale media kanalen! Je publiek zoekt niet alleen naar interessante artikelen op Google, maar gebruikt ook Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn of Pinterest om nieuwe inzichten te verkrijgen. Zorg er dus voor dat je deze kanalen gebruikt om geïnteresseerde bezoekers aan te trekken die misschien meer willen lezen over wat je te bieden hebt.
Stap 15: Richt je op verbetering van de gebruikerservaring (UX) met behulp van A/B testen
Als je hoog in de SERPs wilt scoren, is het belangrijk dat je website intuïtief is en eenvoudig in gebruik. Probeer dus steeds de gebruikerservaring te verbeteren door A/B testen uit te voeren op verschillende pagina’s van je site. A/B testen zijn een geweldige manier om uit te zoeken wat werkt en wat niet. En de gegevens die je opdoet kunnen je zelfs verrassen en tot nieuwe inzichten leiden.
Tip 17: Optimaliseer afbeeldingen
Afbeeldingen kunnen net als webpagina’s geoptimaliseerd worden met ALT tags. Dit zal je helpen je afbeelding hoger te laten scoren in de Google zoekresultaten voor afbeeldingen.
Tip 18: maak gebruik van Google mijn bedrijf
Als je een bedrijf runt, dan moet je deze toevoegen in Google Mijn Bedrijf. Dit is belangrijk voor lokale SEO, omdat mensen bijvoorbeeld Google Maps gebruiken om bedrijven in de buurt te zoeken. Zorg ervoor dat alle informatie in je profiel juist en actueel is. Denk aan je openingstijden en betalingsmethoden. En zorg dat je de recensies niet verwaarloosd! Mensen kijken altijd naar de recensies in Google, dus dit heeft een grote impact op het succes van je onderneming.
Tip 19: bekijk je zoektermen in Google Search Console
Via Google Search Console kun je alle zoektermen bekijken die mensen naar je website hebben gebracht. Dit is geweldige tool om regelmatig belangrijke veranderingen en updates door te voeren op je website. Maak je nog geen gebruik van Search Console? Installeer het dan snel, want het kan je snel nauwkeurige informatie geven over de zoektermen die door jouw doelgroep gebruikt worden.
Tip 20: SEO verbeteren door een expert
Heb je zelf geen tijd om te investeren in goede SEO? Dan is het raadzaam om de hulp van een SEO expert in te schakelen. Het is de moeite waard, want een professional kan je helpen de rangschikking van je website te verbeteren en meer bezoekers te trekken. Bij SEO For You hebben we alle kennis en ervaring in huis om je SEO aan te pakken. We werken met ervaren tekstschrijver en ontwikkelaars die je huidige situatie in kaart brengen en alle vervolgstappen bepalen.
Tip 21: Het gaat niet alleen om Google
Vergeet niet de zoekopdrachten via Bing of Yahoo voor je online vindbaarheid. Deze zijn nog steeds relevant als het om SEO gaat, omdat veel gebruikers deze ook echt gebruiken om informatie te zoeken. Ons advies is zeker om je op Google te richten, maar negeer de andere zoekmachines niet. Met de Bing Webmaster Tools kun je bijvoorbeeld nuttige informatie over je website vinden, zoals de pagina’s die niet door Bing zijn geïndexeerd en dus verbetering nodig hebben.
Tip 22: Zorg dat je de basis goed doet
Sommige van de belangrijkste SEO technieken zijn ontzettend eenvoudig maar worden toch over het hoofd gezien. Zo moet je bijvoorbeeld je focus trefwoord in de kop en URL gebruiken om de rangschikking op te krikken. Anders zullen mensen je waardevolle content niet vinden!
Tip 23: SEO verbeteren is een continu proces
Vergeet niet dat SEO een doorlopend proces is. Als je je website eenmaal goed hebt opgezet met de hierboven genoemde stappen, dan is het van belang om regelmatig je SEO te blijven checken. En blijf vooral nieuwe relevante content publiceren voor je doelgroep! Zorg ervoor dat je jouw site vergelijkt met de concurrentie, zoek nieuwe zoekwoorden, optimaliseer bestaande inhoud en werk waar nodig de meta description bij.
Tip 24: Maak je gebruik van WordPress? Download de Yoast plugin!
Yoast is een van de populairste SEO plugins voor WordPress. De plugin heeft veel nuttige functies en helpt je om de inhoud op je pagina’s te optimaliseren. Ook krijg je feedback over hoe goed je website scoort op het gebied van SEO. de SEO plugin van Yoast kan je SEO aanzienlijk opkrikken. Er zijn ook andere WordPress SEO die je allerlei suggesties geven voor zoekwoorden en goede artikelen. Een voorbeeld hiervan is de ‘All in One SEO Pack’ plugin.
Tip 25: Je website moet mobielvriendelijk zijn!
Bijna de helft van alle paginaweergaven gebeurt op een smartphone of tablet, dus zorg voor een responsive ontwerp van je site. Als je website niet mobielvriendelijk is, dan wordt dit afgestraft door Google. En dat heeft weer een negatief effect op je ranking.
SEO verbeteren: waarom heb ik hulp nodig?
Als je niet vertrouwd bent met alle verschillende aspecten van SEO, dan is het mogelijk hiervoor een expert in te huren. SEO kan op vele manier verbeterd worden en vraagt dan ook om een brede aanpak. Bij SEO For You focussen we ons daarom op verschillende facetten, zoals de techniek achter je website en de zoektermen waarop je je focust. Daarnaast schrijven we relevante content voor je doelpubliek en zorgen we ervoor dat ze jouw website ook daadwerkelijk vinden. En het allerbelangrijkste: we maken de resultaten meetbaar en inzichtelijk. We laten zien wat onze inspanningen voor jouw in geld opleveren.
Gratis SEO verbeteren met onze audit
Als je wilt werken aan zoekmachine optimalisatie, dan kun je gebruik maken van onze gratis audit. Wij geven je een gedetailleerd rapport en laten zien waar verbeteringen nodig zijn. Uiteraard geheel vrijblijvend. Wil je jouw SEO verbeteren en de concurrentie verslaan in de organische zoekresultaten? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor dit gratis aanbod. Wij verbeteren jouw on site en off site SEO en schrijven goede content waarmee je website blijft scoren. Wij weten hoe belangrijk goede SEO is, want het het effect is blijvend en verdwijnt niet zomaar.
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.