Wat is SEO optimalisatie in 2023
Het optimaliseren van een website met behulp van SEO zorgt voor meer verkeer, leads en verkopen.
Zo draagt SEO bij aan de optimalisatie van jouw website
Jij wilt jouw website optimaliseren. Je wilt beter gevonden worden. En je denkt: tijd voor SEO optimalisatie! Nu is het eigenlijk zo dat SEO optimalisatie helemaal niet bestaat, maar je kan wel werken aan je SEO. Het woord zegt het namelijk zelf al: Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Ben jij op zoek naar de manier om de vindbaarheid van jouw website te verhogen? Laat ons je uitleggen hoe jij kan werken aan jouw zoekmachine optimalisatie.
Wat wij voor jou kunnen betekenen
SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.
Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.
Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.
Er zijn enorm veel redenen te verzinnen waarom jij jouw website zou willen optimaliseren op het gebied van SEO. Maar we hebben de vijf belangrijkste redenen voor je op een rijtje gezet.
Organisch verkeer is één van de belangrijkste bronnen om websitebezoekers aan te trekken
Als je gaat kijken in een tool, zoals Google Analytics, dan zie je vaak dat het meeste verkeer uit het organische bereik komt (tenzij je wellicht een intensieve ad campagne draait). Oftewel de zoekmachines. Niet zo vreemd, want iedereen die toegang heeft tot internet bezoekt dagelijks minimaal één keer een zoekmachine om informatie te verkrijgen. Wanneer jouw website goed zichtbaar is in de zoekresultaten, dan zal je daar ongetwijfeld de vruchten van plukken.
Meer vertrouwen bij de klant
Daarnaast draagt een goede vindbaarheid in de zoekmachines ook bij aan het vertrouwen van de klant. Het is namelijk algemeen bekend dat zoekmachines de beste en meest relevante zoekresultaten als eerste laat zien. En dit is ook in veel gevallen de ervaring van de klant. Hoe verder je gaat in de resultaten, hoe minder goed de websites de benodigde informatie verstrekken. Een snelle conclusie is dan ook: de eerste websites zijn het beste. Vaak zijn de eerstgenoemde websites ook het meest bekend, want zichtbaarheid draagt bij aan naamsbekendheid.
Werken aan SEO = een gebruiksvriendelijke website
Wanneer jouw website geoptimaliseerd is op basis van SEO technieken, dan weet je ook zeker dat je een gebruiksvriendelijke website hebt. Techniek speelt namelijk een grote rol binnen SEO. Dit komt doordat Google het heel belangrijk vindt om zijn bezoekers van waarde te voorzien. Ze willen zo snel mogelijk antwoord geven op de hulpvraag. En daar valt ook een gebruiksvriendelijke, snelle website onder. Dit vergroot bovendien ook de kans dat jouw websitebezoeker de gewenste acties gaat ondernemen en dat je nieuwe leads of kopende klanten krijgt.
In zoekmachines vinden gerichte zoekacties plaats
Je bezighouden met optimalisaties rondom SEO is niet alleen in het voordeel van de bezoeker. Jij hebt als website eigenaar ook alle reden om vindbaar te willen zijn via zoekmachines. Het grote verschil tussen een zoekmachine en bijvoorbeeld social media kanalen, is dat in de zoekmachine gerichte zoekacties plaatsvinden. Terwijl je op social media kanalen maar moet hopen dat jouw kijker of volger toevallig op zoek is naar dat wat jij aanbiedt. Of dat jouw overtuigingskracht zo sterk is dat je een behoefte teweeg brengt. Maar in veel gevallen gaat verkopen gewoon stukken sneller via een zoekmachine, waarbij iemand zoektermen invoert gericht op zijn of haar behoefte.
SEO is relatief goedkoop en voor de lange termijn
In principe is zoekmachine optimalisatie gratis. Je betaalt niet voor het verkeer dat naar jouw website komt, terwijl je wel bovenaan in de zoekresultaten kan verschijnen. Mits je jouw SEO goed aanpakt natuurlijk. Dit in tegenstelling tot SEA, waarbij je gaat adverteren in Google. Hierbij betaal je wel voor iedere klik op de link naar jouw website. Helemaal wanneer je wilt adverteren op populaire zoektermen, kan dit behoorlijk in de kosten gaan lopen. In dat geval kost zoekmachine optimalisatie je geen geld, behalve het geld wat je eventueel investeert in een SEO specialist.
Daarnaast is SEO gericht op de lange termijn. Terwijl je bij SEA focust op snel resultaat. Je betaalt even om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, maar wil je dit langer volhouden dan blijf je iedere maand advertentiekosten afdragen. Bij SEO duurt het vaak wat langer voordat je de felbegeerde positie hebt bereikt, maar klim je wel iedere keer een stapje omhoog. En als jouw website eenmaal als autoriteit wordt gezien, dan wordt het ook steeds lastiger om jou van jouw topposities af te halen.
Ook heel effectief bij lokale marketing
Je website optimaliseren om met SEO regionaal betere resultaten te behalen? Het kan! Het grote voordeel is dat wanneer mensen gericht een bepaalde dienst of bepaald product zoeken, dat ze dit vaak combineren met een plaatsnaam. Dit leent zich enorm voor zoekmachine optimalisatie voor websites, want ook plaatsnamen kun je gewoon verwerken op jouw website. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat jij de specialist wordt in jouw regio.
Hoe werkt de optimalisatie van jouw website met behulp van SEO?
Genoeg redenen om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website geoptimaliseerd wordt met behulp van SEO? In de basis bestaat SEO uit drie belangrijke pijlers: techniek, linkbuilding en content.
Technische check-up
We hebben het hierboven al kort benoemd: jouw website wordt gebruiksvriendelijker door SEO. Simpelweg doordat Google je afstraft als zij vinden dat jouw website niet vriendelijk genoeg is. Je kan denken aan simpele zaken, zoals een navigatiestructuur op de website, het snel laden van afbeeldingen en een speciale mobiele versie. Maar het gaat ook om meer ingewikkelde technische zaken. Er zijn namelijk honderden factoren die meespelen bij de technische kant van SEO. Het is dan ook niet vreemd als je niet hoog scoort, ondanks dat er goede content op jouw website staat. Je bent ook afhankelijk van de techniek en hoe goed Google kan lezen en indexeren dat jouw website waardevol is. Daarom is een goede technische check-up heel belangrijk.
Externe verwijzingen
Geloof jij iemand op zijn blauwe ogen? Google niet. Zoekmachines hechten veel waarde aan verwijzingen van anderen. Denk aan links vanuit andere websites, zoals bedrijfsgidsen, blogs en reviewsites. Op deze manier toetst de zoekmachine jouw autoriteit bij anderen. Ze worden dan ook steeds strenger in het controleren van deze externe links. Het is bijvoorbeeld belangrijk om niet in één keer ontzettend veel externe links te werven. Google ziet het liever op de natuurlijke manier gebeuren. En daarnaast willen ze waardevolle links zien en geen linkjes van sites om te spammen.
Vindbare content
Verder draait website optimalisatie op het gebied van SEO natuurlijk volledig om de content op jouw website. En dan niet alleen de teksten, maar ook de afbeeldingen en al het andere beeldmateriaal. In al deze content kan jij belangrijke zoektermen verweven, waardoor jouw website beter gevonden wordt. Wel wordt het hierbij steeds belangrijker welke zoekwoorden je verwerkt in een tekst. In de meeste gevallen kun je beter gaan voor specifiekere zoektermen met minder concurrentie. Hierdoor kom je sneller bovenaan en krijg je heel gericht websiteverkeer. En dit verhoogt natuurlijk de kans op jouw succes: verkopen.
Kan ik zelf mijn website optimaliseren op basis van SEO?
Het korte antwoord: het is mogelijk om je website zelf te optimaliseren met behulp van SEO technieken. Echter is het de vraag of je het ziet zitten om zelf alle technische snufjes uit te zoeken. We geven je een aantal redenen waarom je het zelf zou willen doen en waarom je het beter kan uitbesteden. Dan kan je vervolgens zelf de afweging maken.
Redenen om zelf jouw website SEO proof te maken
Eerst een paar redenen waarom je zelf jouw website kan optimaliseren voor de zoekmachines. Allereerst: veel informatie is online vindbaar en ten tweede: je hoeft niet te investeren.
Veel informatie is online vindbaar
De meeste informatie over wat er belangrijk is omtrent zoekmachine optimalisatie is online te vinden. Er zijn veel artikelen over geschreven, waar je prima zelf mee aan de slag kan. Daarnaast zijn er ook een aantal gratis tools te vinden. En zijn er websites die je op weg helpen met het analyseren van de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van jouw website. Hierdoor kun je prima zelf de eerste hand leggen aan een SEO proof website.
Je hoeft niet te investeren
Daarnaast is het een groot voordeel dat je niet hoeft te investeren, waardoor zoekmachine optimalisatie echt gratis is. (Op de geïnvesteerde) tijd na. Bij SEO For You werken we gemiddeld met budgetten tussen de 500,- en 1.000,- per maand. Hierdoor weet je meteen welke investering je jezelf bespaart. Maar de vraag is: ben je in staat om het zelf te doen voor dat geld? Kijk maar eens hoeveel tijd je er aan kwijt zou zijn en doe dat keer jouw eigen uurtarief. Dan weet je al gauw genoeg.
Argumenten om jouw website SEO uit te besteden
Het is dus mogelijk om zelf aan de slag te gaan met SEO. Echter zijn wij, als experts, groot voorstander van uitbesteden. Niet om onszelf meer werk te geven, maar ook omdat het jouw resultaten ten goede zal komen. We leggen je uit waarom.
Ervaring is belangrijk
Het punt is, ervaring is belangrijk. SEO is niet enkel goede content schrijven. Er komen veel meer zaken bij kijken. En juist doordat het zo breed is, wil je werken met iemand die ervaring heeft en weet wat hij doet. Het is vrijwel onmogelijk om binnen een paar maanden alles te leren over SEO.
Specialisten zijn thuis in de materie en weten daardoor precies wat wel en niet goed werkt. Ze hebben oog voor de juiste zoekwoorden en weten deze op een subtiele manier in jouw content te verwerken. Ook kan een specialist makkelijker aan de juiste externe links komen voor jouw website. Op deze manier bespaar je jezelf ook enorm veel tijd, want enerzijds moet je zelf voldoende kennis opdoen en vervolgens ook deze kennis in de praktijk brengen.
SEO verandert nog steeds
Naast het feit dat SEO al zo breed en complex is geworden de afgelopen jaren, blijft de ontwikkeling gewoon doorgaan. Vroeger kwam je er wel met een aantal belangrijke zoekwoorden een aantal keer noemen in de tekst. Maar er komen steeds meer websites en daardoor meer concurrentie. En daarnaast voert Google per jaar honderden updates uit, enkel gericht op hun algoritme. (Welke de ranking van websites bepaalt.) Hierdoor veranderen de technieken voor zoekmachine optimalisatie erg snel en iedere update kan een grote verandering teweeg brengen.
Specialisten beschikken over tools
Er zijn een aantal gratis tools te vinden, maar meestal beperken die het aantal inzichten en het aantal zoekwoorden. Hierdoor krijg je niet alle input die je nodig hebt. Je kan zelf abonnementen afsluiten bij diverse tools, maar ook dit kan behoorlijk in de papieren gaan lopen. Bureaus gericht op SEO hebben al deze tools gewoon in huis, doordat ze het gebruiken voor meerdere klanten en dat maakt het rendabel.
Met deze tools zijn specialisten in staat om veel efficiënter te werken en een beter resultaat te behalen. Waardoor ze ook minder tijd nodig hebben voor het optimaliseren van jouw website.
Je voorkomt grove fouten
Als laatste voorkom je ook nog eens dat je zelf fouten maakt of kansen laat liggen. Kansen laten liggen is natuurlijk niet het grootste probleem. Maar fouten maken wel. Wanneer jij de verkeerde technieken inzet, zoals het enorm veel externe links werven zonder autoriteit. Of wanneer jij goede content schrijft, maar jouw website is technisch gezien niet gebruiksvriendelijk. Dan kan Google jou daarvoor straffen. Een misstap kan jou van jouw topposities afhalen en zelfs op één van de laatste pagina’s plaatsen. Met als resultaat: jouw website wordt helemaal niet meer gevonden en jouw websiteverkeer blijft uit.
Een specialist weet precies welke technieken handig zijn en welke niet. En hij heeft ook oog voor goede content en de bijbehorende zoektermen. Zo weet je zeker dat jouw SEO strategie gaat slagen en jouw websiteverkeer gaat stijgen.
Oftewel allerlei redenen om de optimalisatie rondom SEO te laten uitvoeren door een specialist.
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.