Wat is Google optimalisatie?
Google optimalisatie is het proces van het optimaliseren van je website, zodat Google het hoger in hun zoekmachine resultaten zal plaatsen.
Bekijk hier alles over het optimaliseren voor Google. Liever lezen? Dat kan natuurlijk ook! Dit doe je onder de video.
Waarom is Google Optimalisatie belangrijk?
Google optimalisatie is belangrijk voor het succes van je zaak. Ten eerste omdat meer mensen over je te weten zullen komen en ten tweede omdat ze gemakkelijk bij je kunnen kopen als je hoog in de Google zoekresultaten staat. Ze zijn namelijk al op zoek naar een specifiek product of dienst.
Optimaliseren voor Google
Google optimalisatie is een proces dat verschillende stappen omvat, namelijk on-page optimalisatie en off-page optimalisatie. Wanneer beide stappen perfect geoptimaliseerd zijn, zal je een grote kans hebben om hoog in de resultaten van Google te eindigen.
On-page Google optimalisatie
On-page optimalisatie is de eerste stap van Google optimalisatie. Er zijn verschillende aspecten die op je website geoptimaliseerd moeten worden, zoals:
– Gebruik je belangrijkste zoekwoorden in de paginatitel, de metabeschrijving en de koppen. Dit zijn allemaal belangrijke woorden die je ziet als je zoekt in Google.
– Voeg je trefwoorden toe in de URL van je pagina. Bijvoorbeeld, als je schrijft over “leren laarzen”, zorg dan dat “leren-laarzen” in je URL staat- Optimaliseer je paginatitel. Dit is de titel die je ziet als je op Google zoekt.
– Gebruik duidelijke koppen, bij voorkeur H tags. Dit geeft structuur aan je pagina waardoor Google de pagina goed kan begrijpen. Daarnaast is het ook gebruiksvriendelijk, aangezien je website bezoeker op die manier snel door de pagina kan scannen.
– Schrijf je inhoud rond een hoofd trefwoord. Dit betekent dat je de belangrijkste trefwoorden in elke alinea moet laten terugkomen. Denk er vooral ook aan om synoniemen van dit trefwoord te gebruiken.
Off-page Google optimalisatie
Off-page optimalisatie wordt gedaan door andere websites die naar je website linken. Als je veel links hebt van gerenommeerde websites, zal de autoriteit van jouw website in waarde toenemen. Tips voor een goede off-page optimalisatie zijn:
– Schrijf blogberichten op andere websites, het liefst met een hoge domeinautoriteit en relevant onderwerp, die je toelaten een link terug naar je eigen site te vermelden. Dit is een natuurlijke manier van linkbuilding.
– Sluit ‘vriendschap’ met andere website-eigenaars en vraag hen terug te linken naar je site. Dit is geen natuurlijke manier van linkbuilding, maar soms is het de enige oplossing. En op een goede manier zal dit niet afgestraft worden door Google.
– Gebruik geen geautomatiseerde software om links te maken. Google is hier geen fan van. Dit is namelijk een niet natuurlijke van linkbuilding. Wanneer je dit té veel doet kan Google je zelfs een straf geven. Dan verdwijn je uit de zoekresultaten van Google. En dat is uiteraard niet iets dat je wilt.
Google optimalisatie uitbesteden
Het uitbesteden van de Google optimalisatie wordt meestal gedaan door SEO experts. Ze hebben allerlei hulpmiddelen tot hun beschikking om na te gaan hoe je website eruit ziet wat betreft zowel on-page als off-page optimalisaties. Zo kunnen ze je adviseren hoe je je website kunt verbeteren.
Het belangrijkste van Google optimalisatie is dat het geen eenmalige klus is! Je zult er maanden of zelfs jaren mee bezig moeten zijn voor je enig resultaat ziet. Al zal je met een goede aanpak al vrij snel resultaat zien. Daarom is het aan te raden om Google Optimalisatie uit te besteden bij professionals. Bij SEO For You zijn we ervaren in on- en off-page optimalisatie. We hebben tientallen professionele (betaalde) tools waarmee we websites tot in de puntjes kunnen analyseren. Wil je toch liever eerst zelf aan de slag? Bekijk hier een handig overzicht met gratis SEO tools.
Benieuwd wat wij voor jouw website kunnen betekenen? Vraag dan een gratis en vrijblijvende SEO audit aan!