Lokale SEO: wat is het en waarom is het belangrijk?
Lokale SEO is een term die we steeds vaker voorbij horen komen. Verreweg de meeste ondernemers weten goed wat SEO is, maar weten niet goed wat lokale SEO is. Hierdoor houden zij zich er niet mee bezig of gaan zij er op een verkeerde manier mee aan de slag. Zonde, want zo gaan veel kansen verloren. Lokale SEO levert ondernemers gegarandeerd voordeel op, maar dan moet de focus wel op de juiste punten worden gericht. Als local SEO specialist legt SEO For You u graag uit wat lokale SEO nu precies is en waarom het ook voor uw bedrijf belangrijk is.
Wat is lokale SEO eigenlijk? En wat doet de local SEO specialist?
Met lokale SEO worden de pijlen gericht op potentiële klanten die zich in hetzelfde geografische gebied bevinden als waarin uw bedrijf gevestigd is. Wanneer u een lokale onderneming heeft, zoals een kantoor dat vaak bezocht wordt door de klanten of een winkel, dan is het belangrijk dat u de juiste mensen aanspreekt. U wilt mensen naar uw website trekken die in uw eigen omgeving wonen of werken. Voor deze mensen is het immers het meest eenvoudig om uw locatie te bezoeken. Door lokale SEO in te zetten kunt u precies die mensen bereiken die tot uw doelgroep behoren én die in uw eigen geografische omgeving actief zijn.
Wat wij voor jou kunnen betekenen
SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.
Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.
Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.
Waarom gaat lokale SEO zo vaak verkeerd?
Er zijn al aardig wat ondernemers die focussen op lokale SEO. Helaas gaat het niet overal even goed. Het is dan ook zo dat lokale SEO makkelijk verkeerd aangepakt kan worden. Als local SEO specialist zien we bijvoorbeeld dat er bedrijven zijn die gewoon erg veel content over een bepaalde plaats publiceren. Zij vertellen in hun zakelijke blogs bijvoorbeeld alles over trekpleisters in de buurt. Dit is fantastisch om mensen naar de plaats te halen, maar de specifieke doelgroep – de mensen met interesse in uw producten of diensten – wordt niet bereikt. De blogs zijn vooral geforceerd en hebben weinig tot niets met het bedrijf te maken.
Waar staan de lokale zoekresultaten in Google?
Is het, met het oog op Google, nu echt zinvol om (ook) te focussen op SEO local? Zeker! Het is namelijk zo dat de zoekmachine hier een speciale sectie voor ingedeeld heeft binnen de zoekresultaten. Google heeft hiervoor het zogenaamde Local Pack ingericht, ook wel bekend onder de term Map Pack. Hier komen de lokale zoekresultaten te staan. Wanneer er een zoekopdracht met plaatsnaam in Google wordt ingevoerd, dan worden eerst de betaalde advertenties getoond. Hieronder ziet u een vlak met een plattegrond waarop de plaats te zien is, gevolgd door enkele bedrijven die aan de zoekopdracht voldoen. Dit vlak is de Map Pack.
Wat is de Map Pack precies?
De Map Pack, of Local Pack, is eigenlijk een aparte weergave binnen de Google zoekresultaten op de eerste pagina. Het biedt een overzicht van de lokaal gevestigde bedrijven die aan de zoekopdracht voldoen. Van de vermelde bedrijven worden meerdere gegevens weergegeven, waaronder de bedrijfsnaam, de locatie en de contactinformatie. Kortom, een mooi overzicht van allerlei lokale zoekresultaten. De vormgeving van de Map Pack is al een aantal keren veranderd. Toen de Map Pack werd geïntroduceerd liet deze slechts drie bedrijven zien. In 2008 werd het overzicht uitgebreid naar maar liefst tien lokale bedrijven, maar inmiddels is dit weer teruggeschroefd naar zeven ondernemingen. Men maakt vaak gebruik van deze lokale zoekopdrachten en als ondernemer heeft u daarmee baat bij een plek in de Map Pack.
Hoe bemachtigt u een plek in de Map Pack?
Het spreekt voor zich dat het voordelen biedt wanneer uw bedrijf vermeld wordt in de Map Pack van Google. Het is belangrijk om hiervoor eerst een pagina aan te maken binnen Google Mijn Bedrijf, waarna er met de rel=”publisher” tag een koppeling kan worden gemaakt met uw zakelijke website. Met Google Mijn Bedrijf vergroot u de klantbetrokkenheid op Google. Staat uw onderneming met alle locatie- en contactgegevens vermeld in online bedrijvengidsen? Dan helpt dit u ook aan een vermelding bij de lokale resultaten in een Map Pack. Tot slot is het aan te raden om veel online beoordelingen te verzamelen via Google. De Google recensies spelen namelijk ook een rol. Deze reviews kunnen ook worden beheerd in Google Mijn Bedrijf. Heeft u er minimaal vijf verzameld? Dan worden de sterren bij uw bedrijfsnaam weergegeven in de Map Pack. Dit zorgt ervoor dat uw onderneming extra opvalt tussen lokale resultaten. Een ervaren local SEO specialist kan zorgen voor een uitstekende opbouw, waardoor u zeker een plek in de Map Pack bemachtigt.
Wanneer worden Google lokale resultaten gebruikt?
Het doel van de local SEO specialist is zeker niet alleen het verkrijgen van een plek in een Map Pack. Natuurlijk is het goed om in de Map Pack te staan, dit maakt uw bedrijf immers beter vindbaar. Mensen gebruiken dit onderdeel van Google erg vaak om het juiste bedrijf in hun eigen omgeving te vinden. Toch is de focus bij SEO local veel breder dan dat. Een ervaren local SEO specialist zal dan ook veel meer doen dan enkel een vermelding in een Map Pack realiseren. Pagina’s met de juiste zoektermen + plaatsnaam, zoals SEO Den Haag of SEO Enschede, zijn minstens zo belangrijk. Het is namelijk ook belangrijk dat u goed scoort in de organische zoekresultaten van Google, naast de lokale zoekresultaten. Mensen kijken vaak verder dan alleen naar de Map Pack wanneer zij een lokaal bedrijf zoeken. Zij kijken ook naar de regulier weergegeven zoekresultaten. Het is daarom belangrijk dat u ook hier beter vindbaar bent op de juiste plaatsnaam. Lokale zoekresultaten worden vooral gebruikt door mensen die een bedrijfslocatie fysiek willen bezoeken.
Hoe bepaalt Google de resultaten van local rankings?
Google laat zelden alle kaarten zien. Hierdoor is het vaak lastig om goed te bepalen hoe de zoekmachine omgaat met alle SEO-inzet van bedrijven. Als ervaren local SEO specialist kunnen wij u natuurlijk wel meer informatie geven over hoe Google de lokale rankings bepaalt. Het is namelijk zo dat Google een combinatie van drie belangrijke factoren maakt voor het bepalen van de local ranking. We hebben het dan over de factoren Bekendheid, Afstand en Relevantie.
Factor 1: Bekendheid
De eerste factor is bekendheid. Prominentie verwijst naar hoe bekend een onderneming is. Sommige locaties zijn in de fysieke wereld prominenter aanwezig, waardoor de zoekresultaten dit proberen weer te geven in de lokale ranglijst. Zo zijn grote en bekende winkelketens, beroemde musea en historische theaters in de fysieke wereld prominenter aanwezig dan de eenmanszaak op de hoek. Deze geniet immers minder bekendheid. Daarnaast laat Google meer factoren meespelen op het vlak van bekendheid, zoals de informatie die online over uw bedrijf te vinden is. Denk hierbij aan reviews, directories, artikelen en links.
Factor 2: Afstand
SEO local is lokaal. Punt. Dit verklaart natuurlijk direct waarom afstand een belangrijke rol speelt in het bepalen van de rankings. De afstand bepaalt hoe ver elk potentieel zoekresultaat verwijderd is van de locatie die wordt gebruikt in de zoekopdracht. Wordt er op ‘Rotterdam’ gezocht? Dan zal ‘Amsterdam’ eerder weer worden gegeven dan ‘Groningen’, om maar een heel duidelijk voorbeeld te geven. Wordt er geen plaats in de zoekopdracht vermeld? Dan zal Google zelf afstand berekenen op basis van de locatiegegevens die bekend zijn van de zoeker.
Factor 3: Relevantie
Relevantie is uiteraard ook belangrijk. Wanneer iemand in Google op zoek gaat naar een local SEO specialist in Enschede, dan is het weinig zinvol wanneer deze persoon advocatenkantoren in deze plaats te zien krijgt. Daar zoeken zij immers niet naar. Relevantie verwijst eigenlijk naar hoe goed een lokaal bedrijfsprofiel overeenkomt met hetgeen waar de zoeker naar zoekt. Het is daarom ook extra belangrijk om al uw bedrijfsinformatie duidelijk te communiceren op uw bedrijfswebsite.
10 tips en adviezen om uw lokale SEO te verbeteren
Wilt u zelf aan de slag om uw lokale SEO te verbeteren? Dan kunt u meerdere activiteiten ondernemen. Als local SEO specialist weten wij hoeveel mogelijkheden er zijn in de wereld van lokale SEO. Daarom hebben wij een handige lijst gemaakt met enkele van de belangrijkste activiteiten voor lokale SEO. Hieronder geven wij u graag 10 lokale SEO tips en adviezen.
1. Schrijf lokale gastblogs
Gastblogs zijn ideaal om uzelf neer te kunnen zetten als dé expert in uw vakgebied. Zoek eens naar lokale blogs die relevant zijn voor uw bedrijf (geen concurrent, uiteraard) en vraag of u eens een gastblog zou mogen publiceren.
2. Vermeld uw NAW informatie op uw website
Het is voor zowel Google als uw online bezoekers heel belangrijk dat uw NAW gegevens duidelijk vermeld staan op uw zakelijke website. Voeg zo veel mogelijk informatie toe. In de meeste gevallen doet u dit op de contactpagina, maar het mag ook elders staan. Belangrijk is wel dat het makkelijk vindbaar is op de website.
3. Zet lokale influencers in
Influencers zijn een absolute trend in de wereld van online marketing. We kennen allemaal wel grote, internationale influencers die actief zijn op social media. Als lokaal bedrijf heeft u hier in de meeste gevallen niet veel aan. Wat u nodig heeft is een lokaal zeer gewaardeerde influencer die oprecht voor uw bedrijf kan spreken. Dit kan over meerdere social media platformen.
4. Zorg voor voldoende lokale backlinks
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO en voor lokale SEO is dit eigenlijk niet anders. Het is altijd goed om aan de slag te gaan met linkbuilding. Voor lokale SEO betekent dit vooral dat u zorgt voor voldoende lokale backlinks. Uiteraard is het belangrijk dat de links wel relevant zijn voor uw bedrijf.
5. Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan
Google zal uw bedrijf opnemen in de Map Pack wanneer u een Google Mijn Bedrijf pagina heeft. De Google Mijn Bedrijf tool is geheel kosteloos. U kunt hiermee aan de slag via de browser, maar er is ook een handige app met slimme tools die u verder kunnen helpen. Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina is niet lastig, maar het is wel goed om er even de tijd voor te nemen. Het is immers belangrijk dat de pagina goed ingericht wordt, met de juiste gegevens. Google Mijn Bedrijf is praktisch, eenvoudig te beheren en vereist u niet over een website te beschikken om gebruik te maken van deze tool.
6. Gebruik structured data
Structured data, ofwel gestructureerde data, wordt door SEO specialisten en webontwikkelaars gebruikt om inhoud te voorzien van context. Het belangrijkste doel hiervan is het op een begrijpelijke manier weergeven van content. Structured data kan op meerdere manieren worden toegevoegd, zoals met RDF, Microdata of JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data).
7. Ga goed om met uw Google reviews
Google reviews zijn heel belangrijk. Zoals we eerder al hebben aangegeven kunnen Google reviews ervoor zorgen dat uw bedrijf extra opvalt in een Map Pack. Daarnaast worden de recensies op Google steeds vaker eerst geraadpleegd door consumenten voordat zij besloten wel of geen zaken met een bedrijf te doen. Vraag uw klanten daarom altijd om een online Google review en reageer ook openbaar op de recensies die u ontvangt.
8. Uw locatie(s) verifiëren
Het is belangrijk om te zorgen voor verificatie van de locatiegegevens van uw bedrijf. Google hecht veel waarde aan betrouwbaarheid en wil online zoekers de meest betrouwbare resultaten laten zien. Wanneer u uw locatie(s) verifieert, dan komt u geloofwaardiger over bij Google. Hierdoor vergroot de kans dat uw bedrijf goed in de lokale zoekresultaten wordt weergegeven.
9. Gebruik de plaatsnaam als keyword
Dit is een beetje tricky. Ja, het is goed om de plaatsnaam in uw webcontent mee te nemen als keyword. Nee, het is niet oké om de plaatsnaam meerdere malen in een alinea voor te laten komen. We zien het helaas vaker gebeuren. Zakelijke webcontent wordt volgestampt met de plaatsnaam. Dit zal mensen eerder afstoten dan binnenhalen. Gebruik de plaatsnaam dus zeker in uw online content, maar doe het subtiel.
10. Google Maps integreren
Google Maps wordt zeer veel gebruikt. Waarschijnlijk maakt u zelf ook met regelmaat gebruik van Google Maps, al is het alleen maar om een route te bepalen of om een gebouw te bekijken waar u binnenkort naartoe moet. Als ondernemer kunt u zeker ook uw voordeel doen met Google Maps en het feit dat het ontzettend veel gebruikt wordt. Integreer Google Maps op uw zakelijke website en op de local pages.
Wij zijn uw ervaren local SEO specialist!
De wereld van SEO is complex en voor lokale SEO is dit eigenlijk niet anders. Wilt u het beste bereiken? Dan is het belangrijk om precies te weten welke wegen u moet bewandelen. Kunt u wel wat hulp en ondersteuning gebruiken of wilt u de lokale SEO activiteiten uitbesteden aan een ervaren partij? SEO For You is de local SEO specialist die voor u het maximale bereikt. Vraag direct online een gratis SEO audit aan of neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies over lokale SEO.
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.