Bovenaan in Google in komen
Met je website bovenaan in Google komen kan grote invloed hebben op je verkeer, leads en omzet. Dat willen natuurlijk alle ondernemers! Toch lukt het lang niet alle ondernemers om die felbegeerde plek te bemachtigen
Gratis “Bovenaan in Google” Template
Benieuwd welke exacte stappen je kunt uitvoeren om bovenaan in Google te staan? Ontvang je gratis template en ga direct aan de slag.
✅ Ontdek je laaghangend fruit voor onmiddellijke bezoekersstijgingen
✅ Bevat alle pilaren van SEO: UX, Content, Techniek en Linkbuilding
✅ Vind “roadblocks” die je er van weerhouden om boven je concurrenten te staan
Bovenaan in Google: hoe, wat en waarom?
Het is belangrijk om optimaal te focussen op online marketing (specifiek SEO), op de meest uiteenlopende manieren, waarbij je alles op precies de juiste wijze aanpakt. Dat is niet eenvoudig! SEO For You helpt jou graag. Wij leggen je uit wat het nu precies betekent om hoog in Google te staan.
Hoe kom je bovenaan Google te staan?
Google wordt complexer. Het verkrijgen van een goede positie is niet meer zo makkelijk als voorheen. Een jaar of tien geleden was het voldoende om één short tail keyword (bestaande uit 1 of twee woorden) veel te herhalen in een tekst van 250 woorden. Met short tail keywords en korte content kom je nergens meer. Er is veel meer nodig om te scoren in Google. Wat bedoelen we precies met bij Google bovenaan komen? Hiermee bedoelen we de eerst vermelde organische posities op de eerste pagina van de zoekresultaten. Alleen de betaalde advertenties staan boven de organische zoekresultaten en, in geval van een zoekopdracht met locatievermelding, staat de Map Pack erboven. Plekken bovenaan in Google zijn dus de plekken die je gratis bemachtigt, door middel van een optimale zoekmachine optimalisatie focus.
Hoe komt mijn website bovenaan in Google?
Met jouw website bovenaan in Google staan biedt belangrijke voordelen. Goede posities in Google zorgen bijvoorbeeld voor meer verkeer naar de website, voor meer leads en dus ook meer verkopen. Hieronder benoemen wij de 5 belangrijkste voordelen van bovenaan in Google staan met de zakelijke website.
1. Jouw zichtbaarheid verbetert
Je kunt de eerste pagina met zoekresultaten het best zien als de snelweg of de hoofdweg van Google. Alle andere pagina’s zijn zijstraatjes. Het nemen van zijstraatjes zorgt altijd voor een langere reistijd. Online zoekers willen snel vinden wat zij zoeken en daarom nemen zij de snelweg. Je bent dus veel sneller en beter zichtbaar (én bereikbaar) wanneer de website wordt vermeld op de eerste pagina in Google.
2. Je genereert meer leads
Wanneer je met je bedrijf bovenaan in Google komt, dan word je makkelijk door potentiële klanten ontdekt. Deze mensen gebruiken Google om te zoeken naar een oplossing, naar een product of een dienst. Wanneer zij jou dan op de eerste pagina aantreffen, dan worden deze mensen het meest waarschijnlijk omgezet in leads en uiteindelijk klanten van jouw bedrijf.
3. Je ontvangt meer webverkeer
Online zoekers zullen altijd eerder klikken op een resultaat van de eerste pagina dan op een resultaat dat te vinden is op de tweede pagina, of verder. Dit betekent dat je meer verkeer kunt verwachten wanneer jouw bedrijf op de eerste pagina in de Google resultaten verschijnt. Vervolgens is het uiteraard zaak om ervoor te zorgen dat jouw website ook perfect in orde is, zodat mensen graag blijven. Dit verhoogt de kans dat zij uiteindelijk zaken met je willen doen.
4. Je vergroot de autoriteit in jouw sector
Het gaat niet alleen om bovenaan in Google komen. Het gaat vooral ook om met jouw website bovenaan in Google te blijven. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om regelmatig inhoud van hoge kwaliteit te maken, waarvan Google erkent dat het voldoet aan de behoeften van zoekers. Het is dus belangrijk dat je met regelmaat over jouw sector / bedrijf schrijft, zoals in een zakelijk blog, waardoor er steeds meer waardevolle content op jouw website komt te staan. Op deze manier vergroot je je autoriteit in de sector en kun je jezelf neerzetten als dé expert binnen jouw branche.
5. Je wint makkelijker vertrouwen
Online zoekers vertrouwen voor een groot deel op het oordeel van Google. Staat een bedrijf vermeld op de eerste pagina van de zoekresultaten? Dan moet het bedrijf wel betrouwbaar zijn. Hoe verder in de zoekresultaten, hoe minder makkelijk het is om vertrouwen te winnen. Wanneer je bovenaan in Google staat, dan levert dit je dus direct meer vertrouwen van potentiële klanten op.
De 3 belangrijkste SEO pilaren
Al jouw zoekmachine optimalisatie activiteiten om een hoge positie in de zoekresultaten in te nemen, valt of staat met het gebruik van de drie belangrijkste zoekmachine optimalisatie pilaren. De eerste pilaar is content en dit omvat eigenlijk alle inhoud die je online plaatst. Hierbij ligt tekst natuurlijk het meest voor de hand, maar onder meer ook video’s, afbeeldingen en infographics vallen onder content. De tweede pilaar is techniek. Het technische deel van jouw zakelijke website moet effectief ingericht zijn. Is dit niet het geval? Dan haal je nooit het maximale resultaat. Een groot deel van deze techniek wordt in jouw CMS georganiseerd. De derde en laatste pilaar is linkbuilding. We kunnen linkbuilding in twee delen opsplitsen, namelijk interne links (tussen jouw eigen webpagina’s) en externe links (van een andere website naar jouw website). Het is voor SEO heel belangrijk om een sterke linkbuildingstructuur op te bouwen.
Hoe kom je bovenaan in Google? Lees onze 15 tips
Bovenaan in de zoekmachine komen gaat helaas niet vanzelf. Het is belangrijk om op veel verschillende manieren met SEO aan de slag te gaan. Een aantal activiteiten kun je eigenlijk altijd zelf doen. Er is geen technische kennis voor nodig. Andere SEO activiteiten zijn complexer en kunnen vaak beter worden uitbesteed aan een SEO specialist wanneer je zelf onvoldoende kennis van (technische) SEO in huis hebt. Wij helpen je natuurlijk graag op weg. Hieronder vind je 15 beginnerstips om je site bovenaan in Google te krijgen.
1. Start met een SEO audit
Kies altijd eerst voor een professionele SEO audit. Hiermee kunnen niet alleen de mogelijkheden worden vastgesteld, maar worden ook de pijnpunten blootgelegd. je kunt het zien als een nulmeting, waarbij risico’s en kansen in kaart worden gebracht. Bij SEO For You kun je een gratis SEO audit aanvragen.
2. Voer een gedegen zoekwoordanalyse uit
Zoekwoorden zijn heel belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website bovenaan bij Google komt. Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden op de juiste plekken te verwerken in de content op jouw website. Hiervoor moet je uiteraard vaststellen welke zoekwoorden voor jouw website het meest relevant én interessant zijn. Je kunt meerdere tools gebruiken om de juiste zoekwoorden te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Ahrefs, SEMRush en Google Keyword Planner. Na de zoekwoordanalyse weet je welke zoekwoorden het best voor je zouden kunnen werken.
3. Het schrijven van jouw zoekmachine optimalisatie content
Bovenaan staan in Google komen lukt alleen wanneer je de juiste content publiceert op jouw website. Schrijf SEO content waarin alle zoekwoorden, welke je hebt gevonden met de zoekwoordanalyse, op de juiste plekken worden verwerkt. Schrijf SEO content wel altijd op de eerste plaats voor de online bezoeker en op de tweede plaats voor Google. Zo verhoogt je namelijk de waarde van de tekst en dat is voor Google ook belangrijk. Verwerk zoekwoorden in de juiste mate om over-optimalisatie te voorkomen.
4. De juiste plaatsing van de zoekwoorden
Een subtiele verwerking van de juiste zoekwoorden in jouw content is dus belangrijk. Gebruik zoekwoorden niet te veel, maar ook niet te weinig. Je bent relatief vrij in de plaatsing van de zoekwoorden, maar er zijn wel een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden. Plaats het zoekwoord in elk geval in de eerste 25 woorden van een tekst en in de laatste regel van de tekst. Uiteraard laat je het zoekwoord ook terugkomen in de titel van de tekst en in een aantal subkoppen.
5. Betere en langere content dat jouw concurrent
Kijk eens goed naar de content van jouw grootste concurrent(en). Om hoeveel content gaat het? Welke (sub)onderwerpen spreken zij aan? Laten we voorop stellen dat het in geen geval verstandig is om content van concurrenten geheel of gedeeltelijk te kopiëren. Wel is het goed om je erdoor te laten inspireren. Om hoger in Google te komen is het belangrijk dat jouw content beter en langer is dan de content van jouw concurrent. Houd er hierbij wel rekening mee dat de content waardevol blijft. Opvullen met ‘loze’ woorden is daarom niet aan te raden.
En hoe zit dit dan bij webshops? Hier is normaal gesproken minder ruimte voor content, aangezien de focus ligt op de producten. Maar hier kun je prima omheen werken, door de websitebezoeker de producten én een nuttige tekst te tonen. Een goed voorbeeld is de website van Voordeligbouwen.com, de categoriepagina’s zijn hier ingedeeld als volgt: titel – producten – tekst. Zoals op de pagina over kalkzandsteen en betonblokken, op deze manier begrijpt niet alleen Google beter waar de pagina over gaat, je helpt ook de potentiële kopers door goede informatie te verschaffen waarop zij hun beslissingen kunnen maken
6. Analyseer resultaten
Wat zijn de mogelijkheden op jouw website? Waar liggen de pijnpunten en welke resultaten zijn er tot nu toe geboekt? Het is belangrijk om deze informatie helder te hebben. Hiervoor kun je diverse handige tools gebruiken. Installeer Google Analytics, Google Tag Manager en Google Search voor praktische overzichten. Analyseer de gegevens en ontdek op die manier welke weg je het best in kunt slaan voor jouw volgende zoekmachine optimalisatie activiteiten.
7. Creëer een Google vriendelijke sitemap
De sitemap wordt vaak vergeten, maar is wel heel belangrijk om te scoren in Google te komen. We raden je aan om een Google vriendelijke sitemap te maken. Vervolgens kun je deze naar Google Search Console uploaden.
8. Zorg voor een snelle laadtijd
Bovenaan Google komen wordt erg lastig wanneer de laadtijd van webpagina’s te lang is. Google geeft namelijk de voorkeur aan snelle websites. Het is dan ook zo dat online bezoekers een website al snel weer wegklikken wanneer het te lang duurt voor zij de hele website in beeld krijgen. De snelheid van jouw website is daarom een belangrijke factor. Grote afbeeldingen en video’s kunnen de snelheid bijvoorbeeld behoorlijk laten afnemen. Zorg ervoor dat jouw website binnen de 2 seconden laadt.
9. Maak het webdesign responsive
Een responsive website is een mobielvriendelijke website. Wanneer jouw website niet responsive is, dan betekent dit dat het design van jouw website zich niet aanpast aan het scherm dat gebruikt wordt om de website te bekijken. Bezoekt iemand jouw website met een smartphone en is jouw website niet responsive? Dan is het mogelijk dat een deel van jouw website vervalt of gewoonweg niet werkt. Is jouw website nog niet responsive, ofwel mobielvriendelijk? Zorg er dan voor dat deze wel mobielvriendelijk wordt voor de meest gangbare apparaten.
10. Realiseer een duidelijke websitenavigatie
De navigatie op jouw website moet niet alleen duidelijk zijn, maar ook praktisch. Eigenlijk moet de navigatie gewoon logisch in elkaar steken. Een logische navigatie op jouw website zorgt ervoor dat online bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken, maar het zorgt er ook voor dat alles gewoon goed duidelijk is voor Google. Daar houdt Google van!
11. Voorkom duplicate content
Google houdt niet van duplicate content en laat dit zeker merken. Wil je bovenaan in Google komen met jouw website? Dan is het dus heel belangrijk dat alle content op jouw website uniek is. Kopieer nooit content van andere websites, zoals die van een concurrent, maar hergebruik jouw eigen teksten ook niet op jouw website. Verkoop je online een product dat in meerdere kleuren te bestellen is en heeft iedere kleur een eigen webpagina? Gebruik dan niet steeds dezelfde producttekst, waarin je enkel de kleur van het product aanpast. Schrijf voor elke kleurvariant een unieke tekst. Gelijke teksten op jouw eigen website wordt namelijk door Google ook gezien als duplicate content, ofwel interne plagiaat.
12. Verkort URL’s
Ellenlange URL’s werken niet in jouw voordeel. Schrijf je zakelijke blogs? Dan zie je dat de hele titel van een blog standaard wordt gekozen als de URL. Dit kan betekenen dat de URL erg lang is. Bewerk de URL en verkort deze. Zorg er wel voor dat de URL duidelijk maakt wat er op de pagina te vinden is.
13. Realiseer relevante backlinks
Backlinks zijn links die naar jouw website verwijzen en worden gepubliceerd op een andere website. Ze dragen sterk bij aan een krachtige linkbuildingstructuur. Het is dus altijd goed om te zorgen voor veel backlinks. Deze links moeten wel worden geplaatst op websites die daadwerkelijk relevant zijn voor jouw bedrijf. Kies de websites dus bewust. Wil een website jouw link wel plaatsen, maar wil deze daar een link voor terug? Doe dit niet! Het ruilen van linkjes wordt niet gewaardeerd door Google, waardoor het de waarde van de backlink wegneemt.
14. Meld jouw website aan op relevante websites
Je kunt de website aanmelden op (lokale) websites. Bedenk ook hierbij wel dat het belangrijk is dat de betreffende website relevant is. Een vermelding op een website is alleen interessant als de kans hoog is dat jouw doelgroep gebruik maakt van de betreffende website.
15. Schakel een SEO specialist in
Het is niet eenvoudig om je website bovenaan Google te krijgen. SEO is meer dan alleen goede content publiceren en sterke backlinks verzamelen. Zeker het technische deel vraagt om kennis en ervaring. Voor de beste resultaten is het aan te raden om een ervaren SEO specialist in te schakelen.
Hoe kom ik bovenaan in Google? Welkom bij SEO For You!
Het bemachtigen van een goede positie in de Google zoekresultaten kost tijd en vraagt om kennis en kunde op gebied van SEO en online marketing. SEO For You helpt je graag naar de gewenste plek bovenaan in Google. Je kunt direct online een SEO audit aanvragen, welke wij gratis voor je uitvoeren. Wil je eerst meer informatie over onze werkwijze bij het verkrijgen van een plek bovenaan in Google? Neem gerust contact met ons op.
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.