Wat is CTR (Click Through Rate) en hoe verbeter je deze?
CTR is een afkorting voor Click Through Rate (Doorklikratio in het Nederlands) en geeft het percentage mensen die doorklikken op een zoekresultaat ten opzichte van het aantal vertoningen van een zoekresultaat. Het is te berekenen door middel van de volgende formule: (aantal kliks / aantal vertoningen) * 100%.
Wat is CTR?
Niet alleen binnen SEO wordt er gekeken naar CTR. Ook in andere aspecten van online marketing (zoals Google Ads en social media ads) houdt men deze klikfrequentie nauw in de gaten.
Hoe hoger de CTR, hoe meer mensen op jouw zoekresultaat in Google klikken, waardoor je verkeer toeneemt.
Hoe bereken je je CTR?
De formule om de CTR waarde te berekenen: (Aantal kliks / aantal vertoningen) * 100 = CTR%.
Met andere woorden, als er 1000 keer op een zoekwoord wordt gezocht en hiervan zijn er 20 op jouw pagina geland, dan is jouw CTR voor dit zoekwoord 20% (Goed gedaan! 😉 ).
Wat wij voor jou kunnen betekenen
SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.
Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.
Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.
Waarom is CTR (Click Through Rate) belangrijk voor SEO?
Het verhogen van je CTR is belangrijk voor SEO omdat er op die manier meer bezoekers op je website komen. Daarnaast is een hoge CTR een belangrijke rankingsfactor voor Google.
Dit wil zeggen dat een hoger (hoger dan de concurrentie) percentage een positieve invloed heeft op je rankings binnen Google, wat weer een positief effect heeft op jouw CTR.
Je CTR zo hoog mogelijk houden is echter maar één onderdeel van SEO. Bedenk dus dat er naast je CTR nog veel andere factoren te optimaliseren zijn voor een succesvolle SEO campagne.
Wil je weten wat er (naast jouw CTR) nog meer verbeterd kan worden aan jouw website? Neem dan contact op met onze SEO specialisten!
Hoe check ik mijn CTR (Click Through Rate)?
Je kunt je CTR checken in Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools).
- Maak een account aan of log in op Google Search Console
- Selecteer de gewenste property
- Ga naar “Prestaties”
- Hier vind je de metric “Gemiddelde CTR”
De gemiddelde CTR is de CTR van al jouw zoekwoorden en pagina’s over een bepaalde tijd.
Wat is een goede Click Through Rate (CTR)?
Een goede CTR is afhankelijk van meerdere factoren zoals de positie in Google, de META beschrijving en de Titel, maar het is veilig om te zeggen dat een CTR van 10% of meer een goede CTR is. Echter, is dit ook afhankelijk van de positie
Hieronder een lijst met gemiddelde Click Through Rate (CTR) per positie in Google:
-
- Positie 1: 30%
- Positie 2: 14%
- Positie 3: 9%
- Positie 4: 6%
- Positie 5: 5%
- Posities 6-10: 3%
Hoe verkrijg ik een hogere CTR (Click Through Rate)?
Een hogere CTR, zoals hierboven vermeld, is afhankelijk van meerdere factoren zoals META beschrijving, META titel, relevantie, benoemde zoekwoord etc…
Hieronder vind je in het kort hoe je elk aspect optimaliseert.
Schrijf aantrekkelijke META titels en META omschrijvingen
Om potentiële bezoekers op jouw Google resultaat te laten klikken, moet je het aantrekkelijk maken. Een effectieve manier om dit te doen is door een call-to-action in je META beschrijvingen en titels op te nemen.
Neem het trefwoord waarop je je richt op in de titel, maar gebruik het niet te veel. De titel moet interessant genoeg zijn voor mensen die op dat resultaat willen klikken, en tegelijk niet te lang of moeilijk te lezen zijn. De META beschrijving mag maximaal 156 tekens bevatten, inclusief spaties.
Daarnaast kun je overwegen om aantrekkelijke woorden te gebruiken zoals : “Gratis”, “Nieuw” en “Hot”.
Laat de META’s overeenkomen met de content op de pagina
Zorg ervoor dat je de belofte in de META’s ook daadwerkelijk waar kunt maken met de content op de pagina. Deze twee moeten in overeenstemming zijn met elkaar en met de trefwoorden die gebruikt worden.
Wanneer dit niet het geval is, zullen bezoekers erg snel je website weer verlaten wat een negatief signaal aan Google geeft.
Laat het zoekwoord overeenkomen met de META’s en de content op de pagina
De META’s en de content moeten overeenkomen met het zoekwoord waarop je je richt. Als je je richt op het trefwoord “voetbal”, gebruik dan niet, bijvoorbeeld, een titel als “Hoe wordt je beter in sport”, maar “Hoe wordt je beter in voetbal”.
Maak gebruik van rich snippets
Rich snippets zijn extra HTML elementen die extra informatie bevatten, zoals je adres en openingstijden. Dit maakt het gemakkelijker voor de gebruiker, maar geeft je ook een voordeel bij SEO.
De reden is dat Google (en Bing) meer gewicht zal geven aan rich snippets dan aan gewone zoekresultaten.
Om dit te bereiken kun je Schema.org gebruiken of een snippet generator. Het laatste verdient de voorkeur omdat je daarmee je code kunt testen voor je ze op je website zet.
Enkele voorbeelden van rich snippets zijn:
-
- Sterren
- FAQ
- Afbeeldingen
- Recensies
- Locatie
- En meer
Waarom kiezen voor SEO For You?
Vertrouwen
Ben jij ook zo klaar met al die online marketing bureau’s die gouden bergen beloven en dit niet waarmaken? Wij wel!
Echter, kun je hier van tevoren niet altijd doorheen prikken. Vertrouwen is de belangrijkste factor bij het kiezen van een SEO-bureau en wij winnen jouw vertrouwen liever door middel van onze expertise dan door loze beloften.
Daarom hebben wij ervoor gekozen om elk traject te starten met een gratis en vrijblijvende SEO audit. Op deze manier tonen wij direct onze kwaliteit en expertise zodat je weet dat je met échte experts te maken hebt.
Zet nu de eerste stap naar meer online rendement en vraag jouw gratis SEO audit aan!
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.