Website optimalisatie: tips om beter gevonden te worden
Website optimalisatie is een belangrijk onderwerp voor elk bedrijf dat gevonden wil worden via zoekmachine resultatenpagina’s. In dit artikel geven we een aantal handige tips hoe je de prestaties van jouw website kunt verbeteren. Daarnaast leggen we uit wat het uitbesteden van website optimalisatie voor jouw bedrijf kan doen.
Website optimalisatie
Bij SEO For You werken we dagelijks aan het optimaliseren van websites, zodat deze beter gevonden worden in de zoekmachine resultaten. We werken alleen met de beste SEO experts, die allemaal in verschillende vakgebieden gespecialiseerd zijn. Denk aan het schrijven van nieuwe artikelen en blogs of het verbeteren van de customer journey. Op die manier kunnen we je altijd een individuele service bieden die past bij je zakelijke behoeften.
Wat wij voor jou kunnen betekenen
SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.
Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.
Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.
Wat is website optimalisatie?
Website optimalisatie is een term die het proces beschrijft van het verbeteren van de prestaties en de zichtbaarheid van een website, om zo een betere plaats in de zoekmachine resultatenpagina’s te krijgen. Dit omvat onder andere het analyseren van je huidige situatie. Hoe goed presteer je ten opzichte van de concurrentie en ben je daadwerkelijk zichtbaar in Google? Richt je je op de juiste zoektermen en zit je website technisch goed in elkaar? Dit zijn allemaal belangrijke zaken om rekening mee te houden.
Website optimalisatie tips voor je bedrijf
Er zijn verschillende zaken die bedrijven moeten overwegen als ze hun website willen optimaliseren voor zoekmachine resultatenpagina’s. Zo moet je bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek uitvoeren en vervolgens de juiste trefwoorden gebruiken in je inhoud en meta descriptions. Ook moeten er relevante links zowel binnen de pagina’s als tussen andere sites op het internet aanwezig zijn. Wat vooral belangrijk is, is dat je unieke artikelen schrijft die waardevolle informatie bevatten, in plaats van alleen maar producten of diensten proberen te verkopen. Dit noemen we ook wel content marketing. De artikelen moeten veelal 1000 woorden lang zijn, zodat ze gemakkelijker door de bots van zoekmachines worden opgepikt. Om je alvast goed op weg te helpen, noemen we hieronder een aantal belangrijke stappen van website optimalisatie waarmee je vandaag al aan de slag kunt gaan.
Zorg voor een snelle website
De snelheid van je website is erg belangrijk als je jouw website gaat optimaliseren. Een trage website zal minder snel op de eerste pagina van Google gerangschikt worden. Dus als je goed gevonden wilt worden, is het essentieel dat al je pagina’s snel laden. Dit doe je onder andere door je afbeeldingen niet te groot te maken. Google raadt bijvoorbeeld aan om afbeeldingen te gebruiken tot maximaal 100 kb. Ook moet je een responsive sjabloon gebruiken, zodat je pagina’s er op alle schermen goed uitzien. Een geoptimaliseerde en snelle website is van vitaal belang voor je SEO.
Mobielvriendelijk
Tegenwoordig is het voor de online vindbaarheid heel belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Dit betekent dat je pagina’s optimaal moeten worden weergegeven op smartphones. Als je website niet responsive is zul je veel bezoekers verliezen, want veel mensen gebruiken tegenwoordig hun smartphone om op het internet te surfen. Daarnaast wordt het door Google afgestraft als je je website niet voldoende voor de mobiele weergave hebt geoptimaliseerd. De mobiele weergave is dus zeer belangrijk in zoekmachine optimalisatie.
Focus je op de kwaliteit van je inhoud
Kwaliteit is altijd beter dan kwantiteit. Google en andere zoekmachines willen hun gebruikers de best mogelijke resultaten geven. Als je website veel nutteloze inhoud bevat, is de kans groot dat de bots dit opmerken en je lager in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP) zullen weergeven. Vooral bij een hoog bounce percentage merkt Google dat je inhoud niet relevant genoeg is voor jouw doelgroep. Focus je daarom niet alleen op het verwerken van zoektermen, maar schrijf inhoud die waardevol is voor je doelgroep. Op deze manier willen ze verder lezen en beschouwen ze jouw bedrijf als autoriteit.
Interne en externe linkstructuur
Een andere belangrijke factor in zoekmachine optimalisatie is de interne en externe linkstructuur. Je moet links hebben naar andere pagina’s op je eigen website, maar ook naar andere relevante websites die content plaatsen over soortgelijke onderwerpen. Het mooiste is als je inkomende links krijgt van andere hooggeplaatste sites, omdat Google jouw site dan ook hoger zal rangschikken. Links van andere sites noemen we ook wel backlinks en zijn zeer belangrijk om meer autoriteit op te bouwen.
Less = more
Mensen bepalen binnen 3 seconden of ze de inhoud op een webpagina verder willen lezen. Als je hun aandacht niet binnen deze korte tijd grijpt, is de kans groot dat ze de website zullen verlaten. En dat leidt weer tot een hoog bouncepercentage. Maak je koppen daarom pakkend en kies een goede subkop om samen te vatten wat er op de pagina te lezen valt. Gebruik ook relevante afbeeldingen die de mensen laten zien waar de inhoud over gaat als ze de inhoud scannen.
Voldoende call-to-actions
Zorg voor voldoende call-to-actions op je website, zodat gebruikers daadwerkelijk actie kunnen ondernemen. Bijvoorbeeld: “bel ons nu” of “schrijf je hier in”. Je kunt ook de voordelen van het gebruik van je dienst belichten en mensen met relevante voorbeelden laten zien hoe het werkt. Laat vooral ook reviews zien die bevestigen dat je goede producten en diensten levert. Wat vaak een goede manier is om meer leads binnen te halen, is om iets gratis weg te geven. Denk bijvoorbeeld aan een lead magnet, waarin je een ebook aanbiedt om te downloaden of een webinar waaraan mensen kunnen deelnemen. Daarnaast kan een gratis proefversie ook tot aanzienlijk meer conversies leiden.
Google Analytics en Google Webmaster Tools
Om de prestaties van je website bij te houden, is het handig om analytics software te gebruiken zoals Google Analytics. Hiermee kun je in de gaten houden wat wel en niet werkt op je website. Ook SEO tools zoals Google Trends en Google Search Console bieden inzicht en helpen met het optimaliseren van je website. Met Google trends kun je per gebied zien welke onderwerpen en zoektermen populair zijn, en met Google Search Console kun je zien op welke trefwoorden mensen zoeken om je website te vinden. Immers, als je doelgroep niet de trefwoorden gebruikt waarop jij je focust, dan zullen ze de inhoud op je pagina ook niet vinden.
Trefwoorden in titels en URL’s voor optimaliseren website
Een belangrijk onderdeel in het optimaliseren van je website is het gebruik van trefwoorden op verschillende plekken. Vergeet niet om jouw keywords op te nemen in de URL en title tag van iedere pagina. Gebruik ook altijd een goede meta description waarin het focus trefwoord terugkomt. Op deze manier weet Google precies onder welke woorden je site gevonden moet worden als mensen zoekopdrachten uitvoeren in Google. Hoe specifieker je bent met het gebruik van relevante trefwoorden, hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk wordt gevonden.
Usability optimalisatie
Een ander belangrijk aspect om conversies te verhogen is de bruikbaarheid van je website, ook wel usability optimalisatie genoemd. Je moet zorgen voor een duidelijke site structuur en navigatie, want anders weten mensen niet waar ze zijn of hoe ze terug moeten navigeren naar de oorspronkelijke pagina. Als je bijvoorbeeld wilt dat bezoekers zich inschrijven, maak het dan gemakkelijk met een inschrijfformulier dat op meerdere pagina te vinden is, zodat bezoekers deze niet zullen missen. Door de customer journey vast te leggen kun je onderzoeken hoe potentiële klanten op je website terechtkomen en hoe ze door je pagina’s navigeren. Vervolgens pas je je inhoud en je call-to-actions aan voor een optimale gebruikerservaring.
Maak je site sneller met caching
Zoals aangegeven is de snelheid waarop je pagina’s laden essentieel in website optimalisatie. Ook jouw bezoekers willen een snelle laadtijd als ze je website bezoeken, want niemand wil te lang wachten voordat de inhoud geladen is. Gebruik daarom tools zoals Pagespeed Insights van Google om de snelheid van je pagina’s te checken. Maak je gebruik van WordPress? Verwijder dan regelmatig je cache, zodat je website snel blijft laden.
Snel nieuwe inhoud toevoegen met WordPress
Nieuws en blogs toevoegen aan je site is een geweldige manier om bestaande bezoekers langer op je pagina’s te houden of om de zichtbaarheid van je website te verbeteren voor nieuwe bezoekers. Maar artikelen schrijven kan een tijdrovend proces zijn, vooral als je al super druk bent met je primaire werkzaamheden. Dit is waar WordPress goed van pas komt: je kunt gemakkelijk nieuwe pagina’s en blogs toevoegen en deze optimaliseren met plugins zoals Yoast. Hierdoor is het optimaliseren van je website super eenvoudig en heb je binnen no-time nieuwe content gepubliceerd.
Voorkom dat potentiële klanten afhaken op jouw website
Belangrijks is om ervoor te zorgen dat bezoekers op jouw website niet afhaken. Het optimaliseren van je website is slechts de eerste stap. Je wilt namelijk met je website niet alleen een visitekaartje zijn, maar iedere maand ook meer leads binnenhalen. Probeer dus te ontdekken welke online marketing strategie ervoor zorgt dat je doelgroep in actie komt.
Website optimaliseren: tips en veelgestelde vragen
Wat zijn trefwoorden?
Trefwoorden zijn woorden of zinnen die mensen gebruiken als ze op het internet zoeken naar producten, diensten of informatie over specifieke onderwerpen. Hoe specifieker je kunt zijn met je keuze van trefwoorden, hoe groter de kans dat je ook werkelijk verschijnt als iemand op deze termen zoekt.
Hoe kies ik goede trefwoorden?
Het kiezen van relevante en populaire trefwoorden voor je blog of bedrijfssite, bepaalt hoe hoog je in zoekmachines als Google rankt. Het is dus belangrijk om trefwoorden te kiezen die relevant zijn voor je inhoud, maar ook die een hoge zoekfrequentie hebben. Voer daarom eerst een trefwoordenonderzoek uit en maak een lijst met zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden waarop jij je wilt focussen. Google Keyword Planner is een gratis tool die je kunt gebruiken om meer inzicht te krijgen in relevante zoekwoorden. Over het algemeen is het aan te raden om één hoofdfocuszoekwoord te hebben en die onder te delen in verschillende onderwerpen waar veel op gezocht wordt. Zoals bijvoorbeeld TV Meubel Nederland. Het hoofdonderwerp is ‘tv meubel‘. Vervolgens hebben ze gekozen voor longtail varianten hiervan zoals ‘zwevend tv meubel‘ en ‘tv meubel zwart‘. Door landingspagina’s te maken op verschillende zoekwoorden breid je het zoekvolume gigantisch uit.
Hoe weet ik wat mijn doelpubliek op mijn website wil zien?
Je moet ontdekken welke strategie werkt voor jouw doelgroep. Of dit nu nieuwsbrieven, blog posts, contactformulieren zijn, het hangt er helemaal vanaf op wie je je precies richt. Door de juiste tools te gebruiken zoals Google Search Console, kun je onderzoeken of jouw strategie werkt en daar waar nodig bijstellen. Uiteraard maak je in de meeste gevallen gebruik van een combinatie van communicatiemiddelen om jouw doelgroep te bereiken.
Kan ik zelf beginnen met website optimaliseren?
Natuurlijk zijn er verschillende manieren om je website zelf te optimaliseren. Maar dit kan erg tijdrovend zijn en het zal niet veel effect hebben als je niet weet wat je doet. Maar gelukkig zijn er een aantal vrij eenvoudige stappen die je vandaag al kunt zetten om je website te optimaliseren. Als je zelf onvoldoende tijd hebt, is het zinvoller om professionals het werk uitbesteden. Hierdoor kun je in een korte tijd je doelstellingen behalen en op de lange termijn meer geld verdienen.
Hoe kies ik een goede hosting provider?
Bij het kiezen van een webhosting provider is het belangrijk om te weten wat voor soort website of blog je van plan bent te maken en hoeveel bezoekers dat zal trekken. Bij meer verkeer heeft je site betere hardware en software middelen nodig dan wanneer je site slechts voor een klein doelpubliek bestemd is. Hoe meer bezoekers je website krijgt, hoe beter het is om te investeren in een professionele hosting oplossing die aan al deze eisen kan voldoen. Hierdoor is je website altijd online en kun je de beste gebruikerservaring bieden aan je klanten.
Is het nodig om plugins te gebruiken in WordPress?
Ja, met WordPress kun je gemakkelijk plugins gebruiken om je website te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de Yoast plugin die op vrijwel iedere goede WordPress website is geïnstalleerd. Dit maakt het optimaliseren van je website super eenvoudig en je hebt in een mum van tijd nieuwe inhoud die gepubliceerd kan worden. Pas wel op dat je niet teveel plugins installeert op WordPress, want dit kan je website ook weer vertragen. Een website die niet snel genoeg laadt scoort lager in de organische zoekresultaten van Google.
Wat is een sitemap en wat is het doel hiervan?
Een sitemap geeft een overzicht van alle pagina’s op je website, zodat mensen via zoekmachines snel weten op welke pagina ze moeten klikken voor meer informatie. Je sitemap zorgt er ook voor dat pagina’s worden geïndexeerd door de zoekmachines, wat je kans om in de organische zoekresultaten te verschijnen vergroot. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of alle interne links op je website goed werken en ze zonodig bij te werken.
Wat kan ik verwachten als ik website optimalisatie uitbesteed?
Door je website optimalisatie uit te besteden kun je verwachten dat je in een korte tijd jouw beoogde resultaten zult bereiken. Je werkt met professionals die weten wat ze doen en bewezen strategieën gebruiken om websites te optimaliseren. Als je gebruik maakt van de diensten van SEO for You, dan betekent dit dat je website binnen een korte tijd op weg is naar waar hij moet zijn: de topresultaten binnen de organische zoekresultaten van Google.
Wat is verschil tussen website optimalisatie en conversie-optimalisatie?
Bij website optimalisatie gaat het erom dat je meer bezoekers naar je website krijgt. Conversiepercentage optimalisatie (CRO) betekent dat je verschillende methoden en technieken op je webpagina’s gebruikt om ervoor te zorgen dat je website ook goed converteert. Dit omvat o.a. het hebben van duidelijke call-to-action knoppen en het schrijven van meeslepende koppen voor blogberichten. Het aantal conversies is belangrijk voor jouw succes. Bezoekers converteren in klanten is wat je immers wilt.
Optimalisatie uitbesteden
Zoals eerder gezegd neemt het optimaliseren van je website tijd in beslag die veel ondernemers niet hebben naast hun primaire werkzaamheden. Het uitbesteden van deze klus geeft je de mogelijkheid om je op andere taken te concentreren terwijl iemand anders je site perfect optimaliseert voor Google. Uitbesteden biedt ook het voordeel dat je er zeker van bent dat de vakmensen die je hebt ingeschakeld precies weten welke stappen genomen moeten worden.
Gratis scan van jouw website
Bij SEO For You bieden we al onze klanten een gratis website analyse aan. Zo kun je precies te weten komen waar je site op dit moment staat en welke verbeteringen nodig zijn. We sturen je een diepgaand rapport met informatie over trefwoorden die voor jouw bedrijf van belang zijn en geven inzicht in hoe je je online aanwezigheid kunt verbeteren.
Wij bewijzen ons iedere maand opnieuw
Bij SEO For You vinden wij dat we ons iedere maand opnieuw moeten bewijzen. Daarom is het contract bij ons maandelijks opzegbaar. Je zit dus nooit ergens aan vast en bepaalt zelf hoe we jou ondersteunen in het optimaliseren van je website. Wij laten iedere maand opnieuw de resultaten zien. We maken deze specifiek en laten zien wat ze voor jouw bedrijf opleveren.
Wij zorgen voor een website die goed converteert
Bij SEO For You doorlopen we verschillende stappen om je website te optimaliseren. We kijken naar technische optimalisaties en onderzoeken of je je op de juiste zoektermen concentreert. Dit doen we door een uitvoerig zoekwoordenonderzoek uit te voeren dat je inzicht geeft in verbeteringen en nieuwe kansen. Wat wij belangrijk vinden is dat je website niet alleen beter zichtbaar is, maar ook beter converteert. Je wilt namelijk dat jouw website een lead-machine wordt die direct leidt tot meer omzet. Wij maken daarom alle resultaten inzichtelijk en laten zien wat onze diensten in geld opleveren. Uiteraard blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen zoals Voice Search. Wil je jouw website optimalisatie uitbesteden? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.
Onze aanpak
Meer weten over onze aanpak of reviews van klanten bekijken? Op onze homepage leggen we uit welke fasen we doorlopen om jouw website te optimaliseren. Ook vertellen onze klanten wat SEO For You in de praktijk heeft opgeleverd. Laad je overtuigen door de kracht van website optimalisatie en begin vandaag met een betere online zichtbaarheid!
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.