Website analyse gericht op SEO
Een website analyse maken is een essentieel onderdeel van SEO. Het is belangrijk om te weten wat je sterke én zwakke punten zijn. Er zijn veel tools die je kunt gebruiken om je website te analyseren. Het is belangrijk om te weten wat ze doen en hoe ze werken, zodat je er het meeste uit kunt halen.
Website Analyse
Bij een website-analyse wordt er gekeken naar verschillende aspecten van je site zoals webverkeer, kwaliteit van de inhoud, SEO-ranking en de social-media-metrics. Met de tools kun je mogelijkheden voor verbetering identificeren en veranderingen op je site of in je online marketing strategie aanbrengen. Bij SEO For You helpen we iedere dag bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. Een website analyse is altijd het begin om verbeteringen te identificeren en een strategie te bepalen. In dit artikel noemen we een aantal handige analyse tools die je kunt gebruiken en gaan we dieper in op alle belangrijke stappen binnen een website analyse.
Wat wij voor jou kunnen betekenen
SEO is blijvend
In tegenstelling tot SEA (Google Ads), is SEO blijvend. De behaalde resulataten zullen niet ineens verdwijnen nadat de werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat je maandelijks kunt doorbouwen op de afgelopen werkzaamheden en resultaten.
Giga potentieel rendement
Bezoekers via SEO zijn “gratis”. Je moet een investering leveren in de vorm van tijd om de top posities te behalen, maar vervolgens blijven deze posities renderen. Door maandelijks aan je SEO-campagne te werken, vergroot het rendement exponentieel.
Alles is meetbaar
SEO is meetbaar. We kunnen precies in kaart brengen hoeveel posities, bezoekers, leads en omzet er is gerealiseerd met SEO zodat u te allen tijde weet of die geïnvesteerde euro meer heeft opgeleverd.
Wat is een website analyse?
Website analyse bestaat uit een reeks stappen die uitgevoerd worden om verbeteringen in je website prestaties vast te stellen. Er zijn veel aspecten die je kunt meten zoals je webverkeer, SEO ranking en het bouncepercentage. Met online hulpmiddelen krijg je beter inzicht in wat werkt voor je site en je online aanwezigheid. Je gebruikt de informatie om je site en strategie te verbeteren aan de hand van meetbare resultaten. Bij SEO For You helpen we bedrijven om bovenaan in Google te komen door bij elke stap een analyse toe te passen. Hierdoor zijn alle resultaten meetbaar en boeken we succes bij onze opdrachtgevers.
Hoe voer je een website analyse uit?
In de meeste gevallen begin je met Google Analytics om je websiteverkeer inzichtelijk te maken. Hierdoor kun je nagaan hoeveel bezoekers via verschillende kanalen naar je website geleid worden. Je kunt ook zien welke webpagina’s goed bekeken worden en welke juist minder. Ook kun je per pagina de gemiddelde tijd zien dat een bezoeker de content bekijkt. Hieronder noemen we een aantal belangrijke vervolgstappen in het analyseren van je website:
Technische aspecten van je website
Als je een beter inzicht hebt in je website bezoekers en hun gedrag, is het tijd om de technische aspecten van je site onder de loep te nemen. Een website die technisch goed is zorgt ervoor dat alle pagina’s door Google geïndexeerd worden. De bots kunnen dan namelijk eenvoudig door je inhoud crawlen. Wat je wilt voorkomen op je website, is dat er ‘404 errors’ op de website staan. Want dat betekent dat een pagina niet (meer) bestaat en dus niet meer gevonden kan worden. Zorg er ook voor dat je op de juiste manier gebruik maak van title tags, meta descriptions en trefwoorden in je pagina’s en blogs.
Usability website
Een belangrijk onderdeel van je website-analyse is het evalueren van de bruikbaarheid. Dit betekent dat je bekijkt hoe gemakkelijk het is voor bezoekers om op je site te vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat pagina’s logisch zijn ingedeeld en dat je site een goede navigatiestructuur bevat. Ook call-to-actions zijn belangrijk om bezoekers te verleiden om meer te weten te komen over jouw producten en diensten.
Interne en externe linkstructuur
Je wilt er zeker van zijn dat je pagina’s voldoende interne links bevatten en dat deze allemaal werken. Ook alle links naar andere websites of links die naar jouw site verwijzen (backlinks) moeten goed werken. Het analyseren van je interne en externe linkstructuur is dus een belangrijke stap in het verbeteren van je online zichtbaarheid. Beoordeel ook het klikgedrag van bezoekers. Maken ze daadwerkelijk gebruik van de links die je in je pagina’s hebt opgenomen?
Handige tools die je kunt gebruiken voor website analyse
Er zijn een groot aantal hulpmiddelen die je kunt gebruiken om verschillende aspecten van je site te analyseren. Hieronder zie je een lijst met een aantal (gratis) tools die je ontzettend veel inzicht kunnen geven:
Google Analytics
Zoals aangegeven vormt Google Analytics de basis van je website-analyse. Dit is een gratis website analyse tool om te zien hoeveel bezoekers je krijgt, via welke kanalen ze komen en wat het bouncepercentage is. Google Analytics is voor iedere webmaster een must. Je kunt in Google Analytics ook doelen voor je site instellen, zoals het aantal klikken op een knop of het aantal keer dat je een product verkoopt. Op deze manier maak je je doelen heel specifiek en weet je precies wanneer je ze hebt bereikt.
Hoe installeer ik Google Analytics?
Om Google Analytics op je website te installeren, kun je de door Google verstrekte code gebruiken. Deze code moet in de header van elke pagina op je site worden gezet. Daarnaast is het altijd een goed idee om een extra tracking-code toe te voegen voor mobiele websites en apps. Werk je met WordPress? Dan is het toevoegen van een tracking code heel eenvoudig.
Google Search Console
Een ander belangrijk hulpmiddel om naar te kijken is Google Search Console (vroeger bekend als Google Webmaster Tools). Search Console geeft je inzicht in hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn en welke nog niet. Je kunt ook zien of er fouten of waarschuwingen zijn in Google Search Console. Bovendien kun je hier sitemaps indienen, zodat zoekmachines weten waar ze het eerst moeten zoeken om nieuwe inhoud te vinden.
Google Analytics en Search Console combineren
Google Analytics en Search Console werken goed samen, omdat je een compleet overzicht van je site krijgt vanuit verschillende invalshoeken. Je wilt er zeker van zijn dat alle pagina’s door zoekmachines geïndexeerd zijn, zodat ze op de resultatenpagina verschijnen als iemand iets zoekt dat met jouw producten of diensten te maken heeft. Het zijn allebei gratis website analyse tools die je een ontzettende boost kunnen geven in de zoekresultaten.
Google Tag Manager
Google Tag Manager is een tool waarmee je conversies en gebruikersgedrag kunt meten. Met Google Tag Manager kun je gemakkelijk tags toevoegen aan je site zonder dat je de code van elke pagina hoeft te bewerken. Je kunt precies zien hoe websitebezoekers gebruik maken van functionaliteiten en call-to-actions.
Hotjar
Als je wilt zien wat mensen werkelijk doen als ze je website bezoeken, dan is Hotjar een uitstekende aanvulling op andere analytics software. Met Hotjar kun je per pagina een heatmap maken en zien op welke onderdelen bezoekers zich focussen. Wanneer mensen bijvoorbeeld het onderdeel ‘inschrijven op nieuwsbrief’ niet zien, dan weet je dus dat deze call-to-action een meer prominente plek moet krijgen op je website.
Pingdom Tools
Met de Pingdom Tools heb je een handig hulpmiddel tot je beschikking waarmee je de uptime en downtime van je website kunt controleren. Je ziet hoe lang het duurt voordat een pagina laadt en welke problemen verholpen moeten worden.
Siteliner
Siteliner is een handig hulpmiddel als je recente pagina’s hebt die nog niet door Google geïndexeerd zijn. Siteliner crawlt je site om te zien welke links nog werken en toont de resultaten in een gemakkelijk te lezen rapport. Een super handige tool voor zoekmachine optimalisatie.
SEMrush
SEMrush is een uitstekend hulpmiddel om je concurrentie te observeren. Met dit hulpmiddel kun je zien op welke zoekwoorden concurrenten zich focussen en hoe ze momenteel ranken. Ook het organische verkeer per maand kun je inzichtelijk maken.
Optimizy
Optimizy is een analysetool om A/B testen mee uit te voeren. Je kunt er twee verschillende versies van een pagina mee vergelijken en zien welke beter presteert. Je kunt Optimizy ook als plugin installeren als je gebruik maakt van WordPress.
Ubersuggest
Ubersuggest is een geweldig hulpmiddel om meer kennis te krijgen over de trefwoorden waarop je je per pagina moet focussen. Handige tip: Wil je geen gebruik maken van de betaalde versie van Ubersuggest? Dan raden we je aan om de Keyword Planner van Google te gebruiken. Deze tool is een belangrijk onderdeel binnen Adwords om je advertenties in te stellen, maar je kunt de tool ook gratis gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Per zoekwoord zie je het zoekvolume en de concurrentie. Belangrijke om te weten: focus je niet alleen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume, maar kijk ook naar de concurrentie per zoekterm. In sommige gevallen is het slim om je te focussen op een zoekwoord met een iets lager zoekvolume, maar die ook een hele lage concurrentie heeft.
Majestic SEO
Dit is een belangrijk hulpmiddel waarmee je backlinks kunt onderzoeken. Je kunt zien welke domeinen naar je website linken en of die links van goede kwaliteit zijn (b.v. niet te veel links van een lage kwaliteit). Backlinks moet je eigenlijk vergelijken aan de hand van de websites van concurrenten. Zo krijg je een beter beeld van hoeveel externe links er nodig zijn en hoe hoog de kwaliteit hiervan moet zijn. Backlinks zijn zeer belangrijk om mee te dingen naar de beste plaatsen op de zoekresultatenpagina’s van Google.
Screaming Frog
Screaming Frog is een hulpmiddel dat je helpt fouten op je website op te sporen. De crawler gaat door elke pagina en controleert bijvoorbeeld de codes, titels en meta beschrijvingen. Bovendien kan deze software gebruikt worden als een Google Analytics plugin, die het gemakkelijker maakt gegevens in het analyse programma te importeren. Een handig hulpmiddel dus dat je in een mum van tijd inzicht geeft in belangrijke verbeteringen.
Hoe zorg je voor goede inhoud?
Je wilt er zeker van zijn dat je site voldoende relevante inhoud en informatie bevat. Zo beantwoord je vragen die mensen invoeren bij Google, waardoor je meer kans hebt om hoger te scoren dan je concurrenten. Het is zeer belangrijk om content te plaatsen die relevant is voor je doelgroep. Als er weinig inhoud is of inhoud van een lage kwaliteit, zullen bezoekers eerder afhaken en minder snel terugkomen naar je site. Bekijk daarom in Google Analytics per pagina het bouncepercentage. Is deze te hoog? Probeer dan te achterhalen waarom je doelgroep afhaakt en pas je strategie aan.
Een sterk merkverhaal als basis
Als mensen weten waar je bedrijf voor staat, zal het gemakkelijker zijn om je online van de concurrentie te onderscheiden. Je kunt hiervoor hulpmiddelen zoals Google Trends gebruiken om inspiratie op te doen. Deze analyse-software laat je zien welke onderwerpen op dit moment populair zijn in verschillende landen wereldwijd (b.v.: top trending stories). Deze topics kun je meenemen in het merkverhaal dat je op je website uitdraagt. Een sterk merkverhaal laat bovendien aan je doelpubliek zien wat ze van je kunnen verwachten en zal ervoor zorgen dat ze terug blijven komen voor meer informatie.
Website en SEO check uitbesteden
Heb je het tijdens vergaderingen vaak over het verbeteren van jullie website, maar kom je er binnen je bedrijf niet aan toe? Dan raden we je aan dit SEO werk uit te besteden. door je website door een professional te laten analyseren kun je problemen snel aanpakken en loop je niet langer omzet mis door een slechte vindbaarheid. Het laten analyseren en verbeteren van je website is een investering, maar zeker eentje die zich terugverdient als het goed gebeurt. Een website analyse en het gebruik van de juiste tools is een must om je online vindbaarheid te verbeteren.
Waarom is een website analyse zo belangrijk?
Je vraagt je misschien af waarom een website analyse zo belangrijk is als je toch al voldoende klanten hebt. Er zijn verschillende redenen om een online analyse van je site uit te voeren. Zo wil je misschien voorkomen dat bestaande klanten overstappen naar de concurrent. Ook wil je snel kunnen reageren als er nieuwe trends in opkomst zijn. Deze veranderingen gebeuren online heel snel, dus je hebt de juiste tools nodig om up-to-date te blijven. Daarnaast verwachten veel klanten tegenwoordig een betere online beleving, of je nu een groot of klein bedrijf bent. Uiteindelijk kun je dus niet achterblijven en moet je ervoor zorgen dat je online zichtbaar bent.
Gratis SEO website analyse van SEO For You
Bij SEO For You bieden we een gratis SEO website analyse aan! Zo krijg je inzicht in alle verbeterpunten en laten we je zien wat de concurrentie (nu nog) beter doet dan jij. We zetten deze informatie om in duidelijke aanbevelingen voor verbetering. De gratis audit is geheel vrijblijvend, je zit nergens aan vast en hebt een uitgebreid rapport tot je beschikking waarmee je direct aan de slag kunt. Op deze manier kun je snel jouw website en landingspagina’s verbeteren.
Benieuwd wat SEO For You kan betekenen?
Je wilt er zeker van zijn dat je site voldoende relevante inhoud en informatie bevat. Jij wilt immers degene zijn die antwoord geeft op de vragen die jouw doelgroep bij Google invoert. Want hierdoor word je beter zichtbaar en scoor je hoger dan je concurrenten. Wil jij je website laten analyseren en aan de slag gaan met een doelgericht verbeterplan? Bij SEO For You helpen we je verder op het gebied van website optimalisatie en kunnen we wekelijks content voor je schrijven. Alle resultaten maken we uiteraard meetbaar en inzichtelijk.
Wat is een SEO audit?
De gratis SEO audit is een rapport met bevindingen opgesteld door een van onze SEO specialisten. In dit rapport met 100+ punten analyseren we jouw website t.o.v. de (online) concurrentie. Deze punten zijn onderverdeeld in de drie pilaren van SEO:
1. Content – met name teksten op de website
2. Techniek – website snelheid, kapotte pagina’s, etc..
3. Linkbuilding – het aantal relevante websites die naar jouw website linken
De SEO audit biedt direct uitvoerbare optimalisaties die jouw SEO-posities, websitebezoekers en omzet doen verbeteren.
Wat krijg je precies?
Wij analyseren jouw website en die van je online concurrenten, zoals in het bovenstaande punt beschreven. Vervolgens gieten we deze bevindingen in een rapport die we in 30 min d.m.v. een video call aan jou presenteren. Na afloop van deze call sturen we je het rapport op zodat je deze in alle rust nogmaals kan doornemen.
Waarom is de SEO audit gratis?
D.m.v. de SEO audit wordt direct duidelijk of SEO van toegevoegde waarde is voor een website of dat er beter voor een andere marketingstrategie kan worden gekozen. Door de SEO audit gratis aan te bieden willen we dus voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden.
Uit de SEO audit kunnen verschillende punten boven water komen die opgepakt moeten worden om de SEO van je website te verbeteren. Deze punten kun je vervolgens zelf oppakken of ons laten uitvoeren.
Plan direct een afspraak in!
De audit wordt live via een video call aan je gepresenteerd.