Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is wanneer de studie van hoe de menselijke geest reageert op bepaalde stimuli wordt toegepast voor marketingdoeleinden.
Benieuwd waarom uw concurrenten (nog) boven uw website ranken? Claim dan nu uw gratis SEO audit of bel 06 28 20 20 96
Het is een relatief nieuw vakgebied dat de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen. Bedrijven proberen te begrijpen wat er nodig is om mensen hun producten te laten kopen of hun diensten te laten gebruiken.
Neuromarketingtechnieken
– Eye tracking studies meten waar mensen op een scherm kijken – dit kan gebruikt worden om de doeltreffendheid van de lay-out van je website te bepalen.
– Elektro-encefalografie (EEG) is een techniek die de elektrische activiteit in verschillende delen van onze hersenen meet en inzicht geeft in wat ons op emotioneel niveau het meest beïnvloedt. Het helpt marketeers ook om zaken aan te pakken zoals hoe ze hun producten of diensten moeten presenteren zodat ze de zintuigen van klanten meer aanspreken.
– Met neuro-imaging technieken kun je zien welke delen van de hersenen geactiveerd worden als we aan bepaalde stimuli worden blootgesteld – deze scans helpen marketeers te begrijpen waarom consumenten anders reageren op bepaalde advertenties of ontwerpen.
Voordelen van neuromarketing
– Het kan marketeers helpen beter geïnformeerde beslissingen over hun marketingcampagnes te nemen door rekening te houden met wat consumenten werkelijk voelen als ze naar een product of dienst kijken
– Het is een uitstekende manier om de doeltreffendheid van huidige strategieën na te gaan en nieuwe te ontdekken, want neuromarketeers bundelen gegevens uit verschillende studies over menselijk gedrag. Zo kunnen ze beter voorspellen hoe mensen in bepaalde situaties – virtueel of reëel – zullen reageren.
– Neuromarketing helpt bedrijven de emotionele kant van de consument te begrijpen, wat leidt tot geweldige reclame, verpakkingen, slogans enz. die echt contact maken met het onderbewustzijn van de klant. Ze leren wat er nodig is om iemands “koop nu” impulsmeter te laten afgaan, zodat ze precies weten waar de meest effectieve methode is.
Neuromarketing en SEO
– Het kan zorgen voor een betere CTR en meer websitebezoekers generen. Als je weet hoe je de juiste META titels en beschrijvingen schrijft voor jouw doelgroep, kun je op deze manier je CTR aanzienlijk vergroten.
– Wanneer je neuromarketing heb toegepast op je site kan het zorgen voor een hogere conversie en lager bouncepercentage. Wat beide ten goede komt voor je resultaten in Google.